– Bergmans ”Det sjunde inseglet” är en storartad, bombastisk film som bygger på bilder. Det var det som lockade oss att göra en scenföreställning av stoffet, berättar Hugo Hansén alldeles efter att vi har fått se några scener ur föreställningen repeteras på stora scenen.
– Tillsammans försöker vi hitta regi och rörelse som samverkar. Nästan varje replik har en rörelse, säger Fredrik ”Benke” Rydman, koreograf, känd från flera nytolkningar av klassiska dansverk och från danskompaniet Bounce.
I duons version av Bergmans manus är handlingen förflyttad från medeltid till ospecifik nutid. Musikspåret innehåller verk som Verdis "Requiem" och av den samtida ljudkonstnären Anna von Hauswolff.
Här kommer en krigare, Antonius Block, till en trakt där en smitta härjar bland befolkningen. Han möter Döden och försöker få uppskov för att hinna uträtta något gott innan slutet.
Magnus Krepper spelar krigaren. Han har bland annat setts i tv-serier som "Innan vi dör" och "Fröken Frimans krig". Före han utbildade sig till skådespelare gick han Balettakademin och arbetade ett tag som dansare.
– På dansutbildningen fick jag en kroppsmedvetenhet som jag fortfarande har tillgång till som skådespelare. När jag var med i en föreställning i Göteborg som dansare började jag fascineras av skådespeleri och kraften i det talade ordet, säger Magnus Krepper.
Just nu håller han också på att spela in säsong två i SVT-serien "Innan vi dör".
Hans medspelare, Charlotta Öfverholm som gestaltar Döden, har även hon utbildning i både skådespeleri och dans.
– Jag har väldigt få repliker som Döden. Men Döden är ju ingen människa, det är en svårskapad rollfigur, både skarp och oberäknelig och utan mänskliga känslor, säger Charlotta Öfverholm
Hon är även i färd med att skapa en ny föreställning till Dansens hus i Stockholm, "Prosthesis" som har premiär där i vår.
I ”Det sjunde inseglet” medverkar sammanlagt tio skådespelare/dansare och tolv statister.
– Bergman kallade sin film för roadmovie och de medverkande färdas hela tiden på scenen, berättar Fredrik ”Benke” Rydman.
Ett rullband mitt på scenen förstärker detta i Julia Przedmojskas scenografi. På scenen lär också ska finnas ett svart hål, som dock inte är synligt vid detta repettitonstillfälle.
– Många tänker att Bergmans stoff är allvarligt och tungt, men i filmen och i dess manus finns faktiskt en del humor också. I vår föreställning vill vi ta fasta på hoppfullheten, säger Hugo Hansén.
Föreställningen är en del av det nationella jubileumsåret för filmskaparen, författaren och teatermannen Ingmar Bergman – som föddes i Uppsala för hundra år sedan.