– Vi spelar Jan Johanssons arrangerade svenska folkvisor på dobro, mandolin, kontrabas, slagverk och sax. Det är en verklig utmaning att spela hans lysande versioner som går i både dur och moll på en durstämd dobro, säger Peter Bryngelsson.

Han har ett förflutet inom den svenska proggen, har spelat i Urban Turban och Ragnarök, band som ofta spelade på Musikforum, Rackispuben och studentnationer i Uppsala. På senare tid har han varit lärare i musikhögskolan i Malmö, föreläst om integration via kultur, samt skrivit böcker om musik och tidningsartiklar.

– I Urban Turban spelade jag ihop med musiker från Mellanöstern från 1996 till i princip förra året. Jag blev mer och mer influerad av deras sätt att spela, berättar han.

Men så gjorde Peter Bryngelsson en intervju med sverigedemokraten Mattias Karlsson om hans partis kultursyn.

– Håren reste sig på mina armar. Det var som en karbonkopia av 30-talets nazistiska kulturprogram där all mångkultur skulle utrotas. Men han var ganska obildad kulturellt, nämnde till exempel Jan Johansson som en representant för ursprunglig svensk folkmusik. En musiker som verkligen uttryckte mångkultur med sin jazziga bluesversion av folkmusik!

Sättningen på Hijazz är Peter Bryngelsson på dobro, mandolin, Kristina Aspeqvist på afrikanskt slagverk, Benjamin Quigley, kontrabas och Nils Personne, sopransax och härjedalspipa.

Senare i höst gör Jordmån en manifestationskonsert på Pygméteatern i Stockholm mot SD med gäster som Georg Riedel, Kenny Håkansson, Ulf Gruvberg och Marie Selander.