Monica Zetterlund slog igenom som jazzsångerska i slutet av 1950-talet bland annat via spelningar på Nalen i Stockholm tillsammans med Arne Domnérus orkester. 1960 turnerade hon i USA med Zoot Sims och Thad Jones.

I maj året efter besökte hon Upplands nation i Uppsala, vilket UNT noterade i en artikel med foto. Upplands drev på den tiden jazzklubben Hot House som denna kväll testade att kombinera lyrik med jazzmusik. Poeten Svante Foerster (1931–1980) läste egna dikter och ackompanjerades av basisten och kompositören Curt Lindgren. Även trumpetaren Bosse Broberg, som fortfarande är en profil i Uppsalas musikliv, stod på scenen. Däremot verkar Monica Zetterlund bara ha varit åhörare.

Det finns en hel del bilder i arkiven som dokumenterar Monica Zetterlunds Uppsalabesök under mitten av 60-talet, bland annat på Norrlands nation och i Universitetsaulan tillsammans med pianisten Bill Evans. Inspelningarna av filmen "Att angöra en brygga" på Högdunsen i Öregrundsgrepen är också väl dokumenterade. På den lilla ön mellan Öregrund och Skinnäsviken ses Monica Zetterlund och Tage Danielsson förebereda sig för en tagning.

Artikelbild

| Monica Zetterlund uppträdde tillsammans med Jan Sigurds orkester i Universitetsaulan 1997. Här ses trummisen Rune Carlsson, basisten Hans Backenroth och saxofonisten Ulf Andersson

Från juli 1965 finns en bild från Liljekonvaljeholmen i Sunnersta där pianisten Jan Johansson med flera ackompanjerar Monica Z, Monica Nielsen och Nannie Porres. Deras revyliknande föreställning föll inte UNT:s recensent på läppen: "Folklig underhållning på det vulgär-burleska planet", skriver signaturen Erengisle.

I början på 90-talet gjorde Monica Zetterlund två album i samarbete med Peter R. Ericson, musiker och producent från Uppsala. Han hade några år tidigare skrivit låten "Sommarkort (En stund på jorden)" som blev en stor hit med Cornelis Vreeswijk. Den produktionen var luftig, modern och andades mer pop än jazz eller visa. Skivbolaget BMG ville nu att Peter R. Ericsson skulle skapa ett modernt sound på jazzlegendaren Monica Zetterlunds kommande platta. Resultatet blev albumet "Varsamt" som kom ut 1991. Skivan kom att bli Monica Zetterlunds största försäljningsframgång under karriären, och Peter R. Ericsons komposition "Under vinrankan" blev albumets mest spelade låt i radio.

– Både "Varsamt" och uppföljaren "Topaz" från 1993 drog åt lite olika håll kan jag tycka. Skivbolaget ville att jag skulle sköta allt, samtidigt tog Monica in sina husmusiker som Lasse Bagge på piano och Sture Åkerberg på bas. Det krävdes lite diplomati för att få ihop det, minns Peter. R Ericson.

Att albumet blev något av en kompromiss blir tydligt om man tittar lite närmare på plattans elva låtar. Nyskrivet material av Peter R. Ericson, Mikael Wiehe och Mauro Scocco varvas med lite äldre låtar där Monica Z:s generationskamrater spelar i arrangemang av Lasse Bagge. Resterande fem har Peter R. Ericson som arrangör.

Artikelbild

| Tage Danielsson och Monica Zetterlund under inspelningen av "Att angöra en brygga" på ön Högdunsen utanför Öregrund.

Mot slutet av karriären blev ryggproblemen som ända sedan barndomen plågat Monica Zetterlund allt värre. På avskedsturnén 1997 sjöng hon sittande i en stol, så även i Uppsala universitets aula 27 oktober. Då skrev UNT:s recensent Ulf Gustavsson bland annat: "Hon har kvar sprödheten i rösten, även om det inte längre är lika självklart att hon hittar de blå tonerna och prickar in de ganska krävande melodier hon umgåtts med genom åren. Nog har jag upplevt bättre konserter med henne. Men ett avsked är alltid ett avsked."

Monica Zetterlund dog 67 år gammal 2005 i samband med en lägenhetsbrand i sin bostad på Birger Jarlsgatan i Stockholm. De sista åren var hon hänvisad till rullstol.