En ovanligt vÀlfunnen teaser

I Processen ger UppsalakonstnÀren Natasha Dahnberg en snabb lÀgesrapport. Sebastian Johans lockas av konstnÀrens kommande projekt.

SÄret (2018), fotografi. av Natasha Dahnberg.

SÄret (2018), fotografi. av Natasha Dahnberg.

Foto: Pressbild

Recension2019-04-11 11:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄ en vÀgg hÀnger en lÄng rad smÄ och större arbeten. En del Àr skisser och materialprover. Andra mer fÀrdiga. Tematiskt drar det Ät olika hÄll, men den tÀtt hÀngda vÀggen kÀnns ÀndÄ förhÄllandevis sammanhÄllen.

PÄ en annan vÀgg hÀnger ett enda, ensamt verk. Ett fotografi som visar en trasig kudde invirad i kvistar och plastband, med ett lakan som bakgrund.

En trappa upp, pÄ den lÄga övervÄningen, hÀnger nÄgra tvÀttlinor med hushÄllstextiler. PÄ en av dem Àr en kort, trevande video loopad.

Med ”Processen” bjuder Natasha Dahnberg in publiken till en liten sammanfattning av var hon i sitt konstnĂ€rskap befinner sig just nu.

Trots att det Ă€r mycket i de smĂ„ rummen kĂ€nns utstĂ€llningen inte överhĂ€ngd, snarare tvĂ€rt om. Titeln avslöjar egentligen allt. Det Ă€r en tankeprocess vi fĂ„r ta del av. VĂ€gen frĂ„n ateljĂ© till utstĂ€llningsrum. FrĂ„n idĂ© till genomförande. Det Ă€r sympatiskt. Och med tanke pĂ„ den stora plats som Dahnberg har tagit i Uppsalas konstliv det senaste decenniet – bĂ„de som medlem i konstnĂ€rsgruppen Haka och som konstnĂ€r i egen rĂ€tt – Ă€r det dessutom vĂ€lfunnet med en lĂ€gesrapport.

Urvalet visar tydligt pÄ Dahnbergs mÄngsidighet. Fotografi, filmad performance, videokonst, mÄleri och ett drivet tecknande.

Natasha Dahnbergs konst rör sig ofta i olika grÀnstrakter. Mellan privat och offentligt, mellan dröm och verklighet. Det som oftast fÄngar hennes intresse Àr de punkter dÀr de olika sfÀrerna ligger ovanpÄ varandra i ett slags mÄngtydiga dubbelexponeringar.

Det stora fotografiet som hÀnger ensamt Àr ett bra exempel. Den slitna kudden, lakanet, grenarna och plastskrotet Àr ett slags bild av hemlöshet, eller i förlÀngningen av vad hemlösheten gör med det offentliga rummet, som för den som saknar andra rum ocksÄ blir privat.

Om man har följt konstnĂ€ren Ă€r det roligt att Ă„terse skĂ€rvor frĂ„n olika projekt, men det Ă€r det Ă€nnu ogjorda som lockar mest. Skisser och skulpturala testobjekt till ett kommande jĂ€tteprojekt i sommarens Avesta Art, som ska kretsa kring identitet och riter pĂ„ temat ”Festen”, lovar gott.

Att se frön av det som uppenbarligen ska bli en spÀnnande monumentalinstallation Àr en teaser som fÄr mig att börja stuva om i sommaren planer.

Konst

Natasha Dahnberg

Processen

Galleri 1

PÄgÄr till 18 april

Konst