Gunnar Tibell till minne

Med Gunnar Tibells bortgång har Uppsalas musikliv förlorat en av sina främsta tillskyndare och uttolkare, skriver f d kulturredaktören Cristina Karlstam.

Gunnar Tibell

Gunnar Tibell

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2012-09-13 11:15

Med Gunnar Tibells bortgång har Uppsalas musikliv förlorat en av sina främsta tillskyndare och uttolkare. Det var den klassiska konstmusiken som var Tibells område, och i snart sagt varje sammanhang, där sådan musik framfördes, kunde man räkna med att möta honom. Även när han inte hade tidningens uppdrag att recensera. Musikens hus var en av dessa självklara platser.

Det var framför allt inom tre områden som Gunnar Tibell gjorde en ovärderlig insats som UNT: s musikkritiker under många år. Kammarmusikföreningens konserter hörde till hans givna bevakningsområde, och det var endast vid ett fåtal tillfällen som han tvingades utebli från föreningens måndagskonserter i Afvénsalen. Hans många internationella uppdrag långt efter pensioneringen kunde ibland kollidera med ett musikevenemang hemmavid.

Konserterna i Giresta kyrka var Gunnar Tibells verkliga skötebarn; ibland hann han före kulturredaktionen med förslag att få bevaka konserterna i Giresta. Åtskilliga är de unga musiker som fått seriösa recensioner tack vare Gunnar
Tibells trogna intresse för Girestastipendiaterna. Och när sommarens musikevenemang i Örbyhus skulle fördelas på recensenter var Gunnar Tibell alltid villig att åta sig uppdraget om han inte tillfälligt var bortrest.

Gunnar Tibells recensioner präglades av den i dag ganska ovanliga kombinationen kunskap och kärlek till musiken. Hans analyser var alltid sakliga, burna av en med många års musikintresse förvärvad repertoarkännedom och en lika vitt omfattande öppenhet inför konstmusikens alla yttringar, såväl de klassiska mästarnas som de samtida kompositörernas. Det var egentligen endast en gång som jag minns att han tvekade att ta på sig uppdraget att skriva om en konsert för UNT: s läsare. Gitarrmusikens repertoar kände han sig inte riktigt hemmastadd med, och med sitt kompromisslösa krav på kunskap avböjde han förslaget att recensera. Inte för att han skulle vara ointresserad av den musik som framfördes av gitarristerna. Men för Gunnar Tibell var det en hederssak att hans läsare skulle veta att han behärskade de ämnen han skrev om. Något privat tyckande var inte hans sätt att arbeta.
Bland Uppsalas musikvänner lämnar Gunnar Tibell ett stort tomrum efter sig.

Cristina Karlstam
F d bitr kulturredaktör

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!