Under ett antal år har trollkarlar, vampyrer och andra fantasyfigurer varit oerhört populära teman inom ungdomslitteraturen. Barnboksförläggare spådde i senaste numret av Svensk Bokhandels katalog att trenden skulle vända mot mer realistiska historier. Men än verkar det som kallas urban fantasy ha de unga läsarna i sitt grepp. För Uppsalaförfattaren Anette Skåhlberg har valet av genre dock inget med strategi att göra.
– Jag älskar helt enkelt blandningen av verklighet och fantasi och läser mycket sådant själv. Jag skriver det som hjärtat brinner av och reflekterar aldrig över vad som är populärt.
Nu i juli ger hon och illustratören Katarina Dahlquist ut den första av tre delar i en ny ungdomsserie: "Lynx IX". Den handlar om 13-åriga Lo som vaknar mitt i natten, naken med blodiga händer och utan att veta vad som hänt. Så småningom visar det sig att hon är en Skiftare, och kan förvandlas till ett lodjur.
– Jag tjusas av tanken på att kunna förvandlas till något. Men det gör inte Lo, som inte kan kontrollera när förvandlingen sker. Hon vill bara vara en vanlig 13-årig tjej.
Lodjuret (som alltså är svenska för lynx) betyder mycket för Anette Skåhlberg. I förordet till boken beskriver hon sitt möte med ett vilt lodjur, något som påverkade henne starkt känslomässigt. Och vilddjuren kommer igen i författarskapet. Hennes kanske mest kända serie är den om Syster Varg. Hon har till och med döpt två av sina barn till Lynx och Warg.
Tillsammans med Katarina Dahlquist, med vilken hon också driver Sagolikt Bokförlag, har Anette Skåhlberg givit ut 33 böcker. Och något slut på flödet verkar inte finnas.
– Jag har aldrig haft skrivkramp. Det kommer hela tiden nya historier, så många att jag inte kommer att hinna skriva dem. Hade jag haft två armar till hade det blivit ännu fler böcker.
Försäljningen av barn- och ungdomslitteratur har ökat kraftigt de senaste åren och med det också intresset för att ge sig in i branschen.
Vad är ditt tips till den som vill skriva en ungdomsbok?
– Att inte fundera så mycket. Bara göra. Många tänker för mycket i stället för att sätta igång och så blir det inget. Men man måste också ha kunskap om ämnet man skriver om. Research är a och o, också när det gäller barn- och ungdomsböcker.