Hur bra är nya "Spectre" ­– egentligen?

Björn G Stenberg gillar nya Bond-filmen även om den inte lever upp till förväntningarna.

27 oktober 2015 12:31

Med en budget som i stort sett motsvarar all svensk filmproduktion någonsin (eller hur mycket får man för tre miljarder? Uppgift från "Rapport" i veckan) så är förstås förväntningarna dubbelt så höga denna gång. Det är ju ändå James Bond, sin egen genre egentligen. Och förra filmen, "Skyfall" är i mitt tycke den bästa någonsin.

Så, hur var "Spectre"? Tja, det var förstås svårt att leva upp till att varje gång överträffa sig själv. Det lyckas man inte heller göra. Det kraschas hus, bilar, flygplan och allt man kan hitta på. Det är hisnande stunts, bländande uppvisningar, biljakter, snygga kläder, vackra människor och allt man kommit att förknippa med James Bond.

Men om man förra gången blev mer rörd än skakad så är det tvärtom här. "Spectre" är mer "bara" en James Bond. "Skyfall" hade själ. Den känner man inte här på samma sätt. På många sätt är denna ett mer hopkok på de gängse filmerna.

TESTA DIG: vad kan du om James Bond egentligen?

Visst pirrar det ordentligt fortfarande när inledningsmusiken drar igång sina välkända glidningar på halvtonerna fast det är 24:e gången nu. Industrin bakom fenomenet James Bond har ju lyckats oerhört bra med att befästa varumärket under det mer än halva sekel som förflutet från den första filmen. Och än längre sedan Ian Fleming skrev den första boken om den brittiske agenten med rätt att döda. Det står fortfarande "Ian Flemings James Bond" som en slags upplysning och varumärke under förtexterna, även om han har lika lite med det här att göra som Henning Mankell med Wallanderfilmerna och Sjöwall-Wahlöö med Beckfilmerna. Detta är industri.

Jag tillhör dem som tycker att Bond fick en nytändning när Daniel Craig tog över. Filmerna fick en annan tyngd efter Pierce Brosnan och Roger Moores mer lättviktiga period. Det blev mer allvar och särskilt i "Skyfall" vågade man lämna putslustigheterna och liksom Batman fick Bond ett förflutet. Okej att psykologin var av det mer amatöristiska slaget men ändå. Denne moderne reinkarnation av Peter Pan behövde en till dimension för att ta steget in i 2000-talet.

Daniel Craig är bra som Bond. han är ju också den ende av de som gjort rollen som jag skymtat på Drottninggatan i Uppsala. Den ende som spelat svensk, Mikael Blomqvist i "Män som hatar kvinnor". Tråkigt nog lyckas min favvoskådis Christoph Waltz sämre som skurk. Han framstår som alltför mjuk. Men det är kanske hela poängen med en nutida skurk? Även de ska ju ha tillgång till hela sin personlighet.

Moderniseringen gäller ju även andra saker. Tråkigt nog försvann Judi Dench som M men kvinnorna har överlag fått en betydligt starkare ställning. Monica Bellucci är väl den hittills äldsta som gått i säng med Bond ("i hans egen ålder" som Craig själv uttryckte det") och Léa Seydoux är nog så tuff här även om hon förstås också är ung och vacker. När det gäller erotik tycks det vara Facebook-standard som gäller, något annorlunda än Seydouxs förra film "Blå är den varmaste färgen", om man säger.

Filmen har också fokus på nutiden i det att det bärande temat här är övervakning. Det organisationen Spectre ska tjäna sina pengar på är just att få de största ländernas underrättelsetjänster att samarbeta, självklart då under deras ledning.

De tekniska prylarna har också tonats ned, även om de finns även nu. Här blir det också lite skämtande i backspegeln om den gamla kära Aston Martin DB5. En man och hans bil kommer man inte så lätt emellan. Lite svårt kanske bara för brittisk bilindustri att sälja på detta då en högerstyrd bil i Europa blir lite avig. Om man tänker på vad Roger Moore som "Helgonet" gjorde för svensk bilindustri med Volvo P 1800 så kanske de borde vara lite smartare.

Det borde kanske också de som sätter åldersgränser vara. Den 11-årsgräns som är satt ger i praktiken en 7-åring - låt vara i målsmans sällskap - tillgång till en film med tortyrscener, urklämmande av ögon och ett självmord. Kanske lite magstarkt ändå. Eller utgår man från att nyhetsrapporteringar och uppsnappad verklighet har trubbat av dem så mycket?

Hur som helst är "Spectre" även om den bitvis är en missräkning bättre än det mesta som görs i genren. Sam Mendes kan sin regi och Sam Smith sjunger ledtemat riktigt bra.

"Spectre" har premiär fredagen 30 oktober.

Film

Spectre

Regi: Sam Mendes

Spegeln, Royal & Filmstaden

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Björn G Stenberg