Varje morgon är det samma visa.
Min sexåriga dotter Liv går upp, gnuggar sömnen ur ögonen och knappar fram Youtube på tv:n i vardagsrummet. Där blir hon sittande framför de senaste videoklippen som laddats upp av paret Tomu och Yumi – två stjärnor på Youtube-himlen som tillsammans har över 350 000 prenumeranter i skrivande stund. Det enda som hindrar Liv från att tillbringa hela dagen med sina idoler är skolplikten och de gränser jag och min fru sätter när det gäller skärmtid.
För ett år sedan hade jag aldrig hört talas om Tomu, 32, och Yumi, 30. Nu är ljudet av deras glada röster när de kommenterar spel som Roblox och Minecraft eller leker med sin hund Hina en lika självklar del av min vardag som kaffebryggarens puttrande.
Tack vare en blandning av så kallade gaming-videos och mer livsstilsorienterade klipp har Tomu och Yumi byggt upp ett växande imperium, som numera innefattar merchandise i form av allt från muggar och kepsar till mobilskal och t-shirts. Tillsammans med andra ”Youtubers” har de ersatt pop- och filmstjärnor som vår tids stora ungdomsidoler, och när de träffar sina fans på olika event når skriken Beatlemania-nivåer.
Tom och Jenny, som de egentligen heter, vill inte att jag skriver deras efternamn eftersom vissa av deras unga fans har sökt upp dem i deras hem:
– Det har hänt att folk har tittat in genom våra fönster och ryckt i dörrar. Det är såklart jättekul när fans vill prata med oss, men ibland kan det bli lite för mycket, berättar Tomu.
– När vi handlar väljer vi oftast att göra det tidiga vardagsmorgnar. För då är det bara pensionärer i affären, fortsätter han med ett litet skratt.
Paret tar vänligt emot när jag knackar på dörren till deras hus en fredagseftermiddag. Det är härifrån, i ett lugnt bostadsområde i Uppsala, som de skapar videos som går rätt in i svenska barnhjärtan från norr till söder.
– Vi gör det inte för pengar. Men vi älskar det här så mycket att vi vill kunna göra det hela tiden. För sex år sen jobbade jag på en fabrik och Yumi på en färghandel. Vi ville vara kreativa, men vi kunde inte för våra jobb tog så mycket tid, säger Tomu.
– Så vi flyttade vi till Japan för att studera, och samtidigt kunna få tid att satsa Youtube. Vi laddade upp klipp om vårt liv där, och när vi kom hem efter ett år började vi bli igenkända överallt, berättar Yumi.
Parets videoklipp kan handla om en mängd olika saker, men deras glädje och vänlighet löper som en röd tråd genom dem. De verkar ofta ha barnsligt kul framför kameran, vilket skiljer dem från vissa andra Youtube-stjärnors luttrade och mer polerade fasader:
– Många säger att vi är som deras kompisar. Och det blir ju så när man lägger upp klipp och ”umgås” varje dag. När man har sett ett klipp av oss ska man gå därifrån och känna sig glad, säger Yumi.
– Det finns en mörk sida av Youtube, som är full av drama och skitsnack. Det vill vi inte vara en del av. Vi vill bara sprida glädje, säger Tomu.
Min dotter Liv har fått hänga med under intervjun, och storögd bjuds hon på en rundvandring genom Yumis och Tomus hus. När vi ska åka vill hon stanna kvar hemma hos sina idoler.
– Men vi ses ju snart på tv, säger Yumi tröstande.
Det gör de. Nästa morgon gnuggar min dotter sömnen ur ögonen och knappar på Youtube igen. Från norr till söder vaknar andra barn och gör likadant ¬– trollbundna vid sina skärmar av vår tids klarast lysande stjärnor.