Nytolkad Bellman i fartig teaterkonsert

Bellmans klassiska visor blir rock, pop och soul genom den danske regissören Nikolaj Cederholm och kompositören Kåre Bjerkø.

Nikolaj Cederholm står för manus och regi i uppsättningen "Bellman 2.0", Julia Frej gestaltar Ulla Winblad på scen.

Nikolaj Cederholm står för manus och regi i uppsättningen "Bellman 2.0", Julia Frej gestaltar Ulla Winblad på scen.

Foto: Maria Larsdotter

Kultur2020-10-14 07:00

Mörka, till synes tunga träväggar med ljuslampetter pryder sidorna på Uppsala stadsteaters stora scen. Scenografin ska föreställa Svenska Akademiens mötesrum. Där tar hela teaterkonserten sin början i en typ av nutid. Bellman gör entré och vill så gärna vara med, han vill att akademiledamöterna ska spela och sjunga hans sånger. Nationalskalden avfärdas men lämnar en avskedsgåva i form av en flaska sprit. När visdiktaren gått kan de alkoholiserade akademiledamöterna inte motstå frestelsen, de super sig fulla.

– Det verkliga dramat som pågått i Svenska Akademien känner publiken till, inledningen i föreställningen är en hänvisning till det dramat, säger Nikolaj Cederholm som står för manus och regi.

– När vi börjar dricka Bellmans sprit och spelar hans visor förvandlas vi mer och mer till hans låtar, till hans fantasivärldar och metaforer. Det är väldigt spännande att få djupdyka ner i texterna, tänk att här där jag bor har allt detta hänt, på Bellmans tid super de ihjäl sig just här, det är ju mycket sånt han skildrar. Att få lära sig gammalsvenska är också coolt, säger Julia Frej som gestaltar Ulla Winblad i föreställningen, och även sjunger och spelar gitarr.

Begreppet teaterkonsert myntandes av Nikolaj Cederholm och Kåre Bjerkø. Det är vad det låter som, en konsert och en teater i ett och alla möjliga musikgenrer utlovas som soul, pop, blues, visa och tango. På scen förutom Julia Frej, syns skådespelarna Anna Fahlstedt, Josef Törner, Niklas Hjulström och Aksel Morisse. Även musikerna är med på scen. Kåre Bjerkø har komponerat musiken.

– Ensemblen blir som en maskin ihop, det är verkligen livemusik på riktigt, säger Julia Frej. 

– Det har varit ett roligt arbete. Bellman är mycket stor i Danmark, det finns mycket material att gräva i och det finns ordböcker som för en dansk förklarar vad gammalsvenska ord betyder. Men de svenska skådespelarna förstår heller inte vad allting betyder, säger Nikolaj Cederholm.

1700-talets Bellman lekte med kontraster, han framställde fyllon och prostituerade som gudar och gudinnor.

– Ulla Winblad är en metaforkvinna som han satte ihop men som ändå fanns på riktigt. Hon är en asrolig, dekadent, trasig kvinna, lite halvprostituerad, säger Julia Frej.

"Bellman 2.0" har nypremiär på Uppsala stadsteater 17 oktober och är en samproduktion med Västmanlands teater.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!