Vänder vinden med Alx Danielsson?
Det blåste till i min gardin när jag vaknade i går. Kanske var det bara Towcester-vinden som spelade mig ett spratt, men något säger mig att det var en finländsk pust från öst, typ en "nu-tror-de-där-svenskarna-att-de-ska-nå-F1-igen-suck".Om det nu var en sådan kan jag förstå dem.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan 2000 har fem finländare kört som ordinarie förare i F1 och hur många som testkört finns det inte ens siffror på. Så stora skillnader är det mellan två så nästan lika länder.
Björn Wirdheim kom så nära som till tjänsten som testförare i Jaguarstallet, men annars har det varit mycket snack, stora förhoppningar och avsaknad av både pengar och tur som stoppat svenskarna.
Man brukar förklara de uteblivna framgångarna i F1 med att Sverige är så litet, men Finland är faktiskt mindre och de har toppförare i både rally och formel 1.
Vad är då grejen?
En del säger att den svenska motorsportstraditionen tog en annan väg efter Ronnie Pettersson krasch på Monza 1978. När Pettersson dog så dog motorsportintresset med honom. Finland har aldrig råkat ut för en sådan olycka och när deras motsvarighet till Ronnie Pettersson, Kekke Rosberg, lade av kunde han tillsammans med det finska bilsportsförbundet starta upp ett program där välbetalda stortstjärnor skulle hjälpa fram nästa generations förare. Rosberg hjälpte fram Häkkinen, Häkkinen hjälpte Räikkönen och så vidare.
Därför kan Alx Danielsson blir den så viktige svensken i F1. Han har redan visat i sitt eget stall Danielsson Motorsport och Young Gun Programme att han månar om unga talanger och en sådan som Alx i F1 vore drömmen för svensk motorsport.
Men vägen dit är förstås lång och vad F1-testet med Renault kommer att leda till vet ingen.
Alx Danielsson gjorde vad som begärdes av honom, och på så sätt var det ett utmärkt test. Renaults testansvarige Collin Hale myste, presschefen Bradley Lord log och Alx manager Rick Gorne var lyrisk.
Men testet med Renault var trots allt ett pris för segern i World Series 2006 och det finns en del som talar för att det stannar där. I en bransch som omsätter 20 miljarder om året räcker det inte alltid med talang för att få en ordinarie förarplats. Det handlar mycket om pengar och maktspel i världens största motorcirkus.
Lägg därtill att konkurrensen har blivit alltmer mördande. I år gör reglerna att antalet testförare är färre än tidigare och de får nästan aldrig chansen under en tävlingshelg, något som till nästa säsong är på väg bort.
Men Alx Danielsson kan inte ha försämrat sina chanser i alla fall. 26-åringen från Uppsala har nu vunnit World Series, han vinner tävlingar Euroseries 3000 och nu har han också gjort ett mycket lyckat F1-test.
Till sist: Redan i dag tävlingskör Alx Danielsson igen. Med sitt eget stall Danielsson Motorsport i Porsche Carrera Cup på Mantorp. Tala om skilda världar.