Tänk större än plus size

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2016-04-17 11:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alla dessa jädra siffror gör mig galen. Är det inte displayen på vågen eller markeringarna på måttbandet så är det siffrona i lappen på kläder. Jag pratade med en klok ung tjej nyligen om samhällets förväntningar på att alla kroppar ska vara stöpta i samma form. Hon sa ”Nu är det vi som ska passa kläderna istället för att kläderna ska passa oss”. Och visst stämmer det.

”I veckan la min namne, pysselprofilen Karin ”Kreativa Karin” Andersson upp ett Instagraminlägg som fick stor uppmärksamhet.” Det var en bild på en baddräkt och texten ”Kollar runt lite på badkläder på nätet, H&M har 158 olika varianter i strl 34-44. I plus size finns två varianter, en bikiniöverdel och en trosa.” Inlägget har fått flera hundra kommentarer, både från de som känner igen sig och de som tycker att bristen på större storlekar är ett ickeproblem för att ”allt kan inte finnas för alla”.

De flesta klädbutiker i dag har inga plagg över storlek 44 i sina ordinarie kollektioner. De större storlekarna, om det alls finns några, placeras under eget namn och i en egen del av butiken. Så istället för att sy upp fler kläder med mer tyg mellan sömmarna gör klädkedjorna helt andra (ofta mer basic och mindre trendiga) plagg, märker dem med en ”plus size”-stämpel och hänger dem i ett hörn. Vi hamnar i vad som kallas ”plus size-paradoxen” – de kunder som inte finner kläder som passar vänder sig någon annanstans och butikerna motiverar bristen på storlekar med brist på efterfrågan. Hepp!

Storlekshetsen är verkligen svår att värja sig emot. Inte minst när klädbutikernas storlekar aldrig stämmer överens med din kropps. Att det börjar dyka upp fler plusmodeller kan kännas som ett framsteg, men är det verkligen det när många av dessa modeller bara är stora i förhållande till sina väldigt smala kolleger? Att det neutrala och smala ”modell” fortfarande är norm och ”plusmodell” det avvikande undantaget är fortfarande ett odiskutabelt faktum i klädindustrin.

Men prisa gudarna, det händer grejer! Förra veckan berättade Lindex att de fasar ut sitt plus size-sortiment – ”Generous” – för att istället låta det vanliga sortimentet sträcka sig mellan storlekarna XS till 3XL. Frågan är nu hur de andra stora klädkedjorna väljer att agera. Antingen fortsätter man att rata kunder genom att stämpla dem som normala eller avvikande baserat på deras omkrets. Eller så tycker man att fler valmöjligheter för fler människor både är det mest sympatiska och försäljningsstrategiska alternativet.

Läs mer om