Mode som konst är mode
MODEKRÖNIKA. Vi befinner oss i gränslandet mellan mode och konst. När haute couture-skapelser ställs ut på konstmuseer och konstnärer skapar klädkollektioner känns gränsen mellan arterna allt mer diffus, skriver Stina Nilsson.
Marc Jacobs - förvrängd sko.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det råder inget tvivel om saken, mode som konst är mode. En av de starkaste presumtiva trenderna är surrealismen. Modevärldens gunstling Marc Jacobs tar ett definitivt steg ifrån den trygga kommersialismen med sin nästa kollektion. En kavalkad av makalöst lyxiga plagg som är totalt obärbara - men likväl fascinerande.
I Jacobs fantasivärld är klacken felplacerad på skon och proportionerna förvrängda. Det handlar om mode för ögat snarare än konsumenten. Oavsett hur experimentellt det blir på podiet är det svårt att se hur de konstnärliga vindarna som blåser över prêt-a-porter-visningarna kommer att påverka oss.
Även om Jacobs är en tongivande designer är det knappast abstrakta skodon vi kommer att få se i hyllorna hos Din Sko eller Scorett. Personligen skulle jag hellre placera de tokroliga pumpsen på hedersplats i bokhyllan än i skostället.
Elsa Schiaparelli
Den excentriska italienska designern vände upp och ned på modevärlden. Hon ifrågasatte kvinnligt mode som det såg ut på 1930-talet och moderniserade dammodet med innovationer såsom djurmönstrade textilier och axelvaddar. Hennes kreationer speglade ofta de problem som samhället brottades med. Som reaktion mot det spanska inbördeskriget skapade hon en makaber aftonklänning med "blodiga" köttslamsor. En svart klänning med utstickande "revben" fick symbolisera skeva kroppsideal.
Comme des Garçons
Bakom Comme des Garçons står japanskan Rei Kawakubo vars designfilosofi är att ingenting som setts förut är värt att visas. Efter en trög start i början av 80-talet kom Comme des Garçons att bli ledande inom experimentellt mode. Antwerpen 6 erkänner sig vara inspirerade utav Kawakubos avantgardistiska formspråk. Om Comme des Garçons senaste visning skrev Style.com: "How to make sense of this? Don't try: The madness was the message."
Martin Margiela
Margiela utbildade sig under 70-talet vid akademin i Antwerpen och var del utav den framgångsrika Antwerpen 6-gruppen tillsammans med bland annat Ann Demeulemeester och Dries van Noten. Antwerpen 6 skapade avantgardistisk och banbrytande modedesign. När de övriga fem blev allt mer traditionella i sitt formspråk fortsatte Margiela att experimentera. I sin senaste höstkollektion använde han möbler som utgångsmaterial.
Den excentriska italienska designern vände upp och ned på modevärlden. Hon ifrågasatte kvinnligt mode som det såg ut på 1930-talet och moderniserade dammodet med innovationer såsom djurmönstrade textilier och axelvaddar. Hennes kreationer speglade ofta de problem som samhället brottades med. Som reaktion mot det spanska inbördeskriget skapade hon en makaber aftonklänning med "blodiga" köttslamsor. En svart klänning med utstickande "revben" fick symbolisera skeva kroppsideal.
Comme des Garçons
Bakom Comme des Garçons står japanskan Rei Kawakubo vars designfilosofi är att ingenting som setts förut är värt att visas. Efter en trög start i början av 80-talet kom Comme des Garçons att bli ledande inom experimentellt mode. Antwerpen 6 erkänner sig vara inspirerade utav Kawakubos avantgardistiska formspråk. Om Comme des Garçons senaste visning skrev Style.com: "How to make sense of this? Don't try: The madness was the message."
Martin Margiela
Margiela utbildade sig under 70-talet vid akademin i Antwerpen och var del utav den framgångsrika Antwerpen 6-gruppen tillsammans med bland annat Ann Demeulemeester och Dries van Noten. Antwerpen 6 skapade avantgardistisk och banbrytande modedesign. När de övriga fem blev allt mer traditionella i sitt formspråk fortsatte Margiela att experimentera. I sin senaste höstkollektion använde han möbler som utgångsmaterial.