Brittisk motorpress rapporterar att bilmärket TVR ska återuppstå. Är det goda nyheter, eller bara ett i raden av projekt som kommer att hälla friska pengar i ett svart hål?
TVR startades 1949 av Trevor Wilkinson (TreVoR = TVR, ej att sammanblandas med Tom Walkinshaw Racing, TWR, som under några år samägde Uddevallafabriken med Volvo). TVR tillverkade små, ofta motorstarka sportbilar efter eget huvud i sann engelsk tradition. Under 2000-talet var det en fröjd att följa firmans förehavanden. Bilarna från Blackpool hade en unik stil med hårdkokt design, samtidigt som TVR satte en ära i att göra nästan allt på egen hand.
Inte bara det att varenda knapp och reglage på instrumentpanelen var av fräst aluminium – TVR gjorde dessutom en helt egen, sexcylindrig radmotor. Det var naturligtvis en prilligt dyr verksamhet, och om bilarna ska kunna säljas till höga priser räcker det inte med att vara exotisk, produkterna måste vara riktigt bra också.
När jag 2006 äntligen fick tillfälle att testa ett – förvisso begagnat men noggrant kontrollerat – exemplar av TVR Tuscan tvingades jag konstatera att det var en ganska risig konstruktion. Den svenska TVR-klubben hade nog mitt porträtt som piltavla efter den testrapporten, men mest sorgsen var faktiskt jag själv. Jag hade verkligen stora förhoppningar på bilen.
Till slut gick det inte längre och 2012 slog den dåvarande ryske ägaren vantarna i bordet. Strax efter såldes resterna av företaget till en engelsman vid namn Les Edgar, som blivit rik i datorspelsbranschen. Sedan dess har vi inte hört något – förrän nu.
2017 ska TVR lansera en helt ny bil, enligt pressmeddelandet är ”minst fyra” modeller under konstruktion och en tioårsplan för både produkter och affärsutveckling ska ha klubbats.
Det mest spännande är att bilarna ska tillverkas enligt en nyutvecklad teknik kallad Istream. Genom att använda Formel 1-teknik ska – hör och häpna – produktionskostnaderna kunna vara 80 procent lägre än vid traditionell biltillverkning och bilarna ska ha ett 40 procent lägre koldioxidutsläpp under livscykeln än konkurrenterna.
Det där låter som blå dunster, om det inte vore för en detalj. Bakom Istream står Gordon Murray, Formel 1-ingenjören som på 1990-talet skapade superbilen McLaren F1 och som gång efter gång visat sig ha idéer som är både revolutionerande och genomförbara.
Kanske finns det substans i den här satsningen. Kanske kan den rent av peka mot en ny framtid för småskalig tillverkning av entusiastbilar.
Det vore så ofattbart tråkigt att om tre år ännu gång få skriva ”vad var det jag sa” om ett bilprojekt som satsar mot himlen och landar i granskogen.