Sergio Marchionne är chef för Fiat Chrysler Automobiles. Han bär sällan kostym, den stickade, v-ringade tröjan är en del av hans varumärke. Han vill vända upp och ned på många av de sanningar som bilindustrin håller sig med.
Ibland tänker jag att Sergio Marchionne är bilvärldens svar på Steve Jobs, och inte bara tack vare tröjsymboliken (Applegrundaren Jobs bar alltid svart polojumper). Marchionne har visserligen inte försett oss med några revolutionerande produkter som förändrar vårt sätt att köra, köpa eller äga våra bilar. På så sätt är kanske Elon Musk, som äger elbilstillverkaren Tesla, en mer konkret revolutionär med sina batterispäckade, snabba fordon.
Men hur spännande Elon Musks tankar om elanvändning och -produktion än är utgör hans produkter under överskådlig tid bara en rännil av världens bilflotta.
Sergio Marchionne däremot basar över ett fögderi som berör miljontals människor. För Italien är Fiatkoncernen en del av blodomloppet. När Marchionne tog över som vd 2004 var det ett företag i djup kris, många bedömde att loppet var kört.
Fyra år senare såg Marchionne till att Fiat slogs ihop med Chryslerkoncernen på andra sidan Atlanten, när finanskrisen hade tvingat ned hela den amerikanska bilindustrin på knä. Vi var många som tvivlade på Marchionnes förstånd då – skulle en blind leda en annan blind …?
I dag lunkar Fiat Chrysler Automobiles verksamhet allt bättre, framför allt den amerikanska divisionen (med nationalklenoden Jeep i spetsen). Marchionnes hårda nypor har givit resultat. Men nu vill han ta ett nacksving på hela bilbranschen.
Varför ska bilindustrin utveckla i stort sett likvärdiga motorer (kompakta tre- och fyrcylindriga maskiner med turboladdning är modet som alla anammar just nu) istället för att samarbeta om en gemensam grundkonstruktion? Redan där sätter många i styrelserummen kaffet i halsen – konkurrens är ju själva grundvalen för bilbranschens framgång. Eller?
Dessutom hoppas Sergio Marchionne kunna gå ett steg längre och låta ärkefienderna Chrysler samt General Motors gå samman. Han säger sig ha räknat på affärsupplägget och bara funnit fördelar – samt en presumtiv jättevinst. Hittills lär GM:s ledning inte ens ha besvärat sig med att svara på Marchionnes telefonsamtal, men hur många tvivlare mötte inte Steve Jobs när iPhone lanserades?
Frågan är om Sergio Marchionne är en visionär vars tankegångar vi andra får kämpa för att begripa – eller om han bara är en strikt pengaräknare som använder oortodoxa metoder för att rädda det som räddas kan i en vansinnigt hård bransch?
Jag blir svaret skyldig.
Fotnot: I Fiat Chrysler Automobiles ingår bland annat Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari, Fiat, Jeep, Lancia, Mopar och RAM.