Tesla är en närmast obetydlig spelare på världsmarknaden, i juni passerade firman 75 000 tillverkade bilar sedan starten. Men som så ofta är det en liten mus som får de stora elefanterna att dansa.
Som jämförelse tillverkade Porsche drygt 203 000 bilar bara under 2014. Ändå råder inga tvivel om vart udden är riktad med den konceptbil som Porsche visade på Frankfurtsalongen nyligen. Det räcker med att höra namnet för att förstå: Mission E. En fyrsitsig sportbil med fyra dörrar men helt utan inblandning av någon förbränningsmotor.
”Porsche kommer inom några år att göra helt eldrivna fordon”, klargjorde dåvarande chefen Matthias Müller. Han har som bekant hunnit ta över rodret för hela Volkswagen-koncernen sedan dess. Det är ingen vild gissning att utvecklingen av elbilar får ännu högre prioritet i hela VW-gruppen efter ”diesel gate”, som fick Müllers företrädare Martin Winterkorn att checka ut (med uppåt en halv miljard kronor i avgångsvederlag …).
Men att Tesla är den lilla mus som alla jagar beror främst på en person: Elon Musk. Bland elbilsentusiaster har denne 44-åring en gudalik status. Han tjänade en förmögenhet bland annat som grundare betaltjänsten PayPal, och köpte in sig i Tesla redan 2004.
Sedan dess har företaget gått sin egen väg och till lika delar lyckats skrämma, fascinera och irritera resten av bilbranschen.
Till exempel har inte Teslas bilar de traditionella, stora battericeller som alla andra elbilar har. Istället används tusentals små batterier, sådana som normalt återfinns i bärbara datorer exempelvis. I Model S är hela golvet fyllt av sådana celler.
Tesla har heller inga återförsäljare, utan säljer själva direkt till konsumenten via internet. I alltfler städer finns visningshallar, där det går att titta på bilar, bekanta sig med utrustningsalternativ och boka provkörning – men inte köpa en bil.
Detta har retat upp den amerikanska bilbranschen så till den milda grad att Teslas försäljning helt stoppats i vissa stater. Att kringgå det invanda systemet med återförsäljare är uppenbarligen att trampa på minerad mark i landet som alltid pläderar fri ekonomi.
I kulisserna har Tesla ett par nya bilmodeller. Dels en billigare familjebil (ryktet säger 300 000–400 000 kronor), dels en spektakulär SUV med dörrar som öppnas uppåt.
Ännu en tid kommer med andra ord Tesla att ha taktpinnen för utvecklingen av elbilar verkar det som. Den stora frågan är hur konsoliderat företaget kommer att vara den dag de stora elefanterna kommit på benen – och kanske rent av börjat springa.