UNT fortsätter växa– når 180 000 varje dag

Vad är det som gör att en lokal dagstidning fortsätter att växa i en tid när konkurrensen om människors uppmärksamhet är tuffare än någonsin? Svaret finns i journalistiken, tror UNT:s chefredaktör.

UNT:s dagsräckvidd, print och digitalt

UNT:s dagsräckvidd, print och digitalt

Foto: Grafik: Linnéa Kalnins

Journalistik2024-10-15 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Uppsalaborna är världsmästare i pendling så är UNT mästare när det kommer till att rapportera om den haltande infrastrukturen på det som beskrivits som "den mest lönsamma tågsträckan". Därför gick vi igång direkt när nyheten om att SJ slutar köra Uppsalapendeln kom i augusti. Sajt och papperstidning fylldes av reaktioner från pendlare, näringsliv och politiker. Men vi försökte även reda ut varför de sju milen mellan rikets största och fjärde största stad plötsligt blivit en olönsam sträcka, samt gav oss på att skildra spelet bakom kulisserna mellan SJ och Mälartåg.  

Ja, nyhetshösten fick en riktig rivstart. Och knappt hade dammet lagt sig innan det var dags för nästa stora händelsenyhet: en skottlossning mot en frisörsalong i centrala Uppsala, följd av en skarp handgranat i ett bostadskvarter i Gottsunda och några veckor senare en fullt utvecklad brand i Ungdomens hus

Parallellt med dessa dramatiska nyheter har UNT granskat hemtjänsten där 84-åriga Vera berättat om hur hon våldtagits av en hemtjänstanställd. UNT har kunnat visa att kommunen lät mannen ifråga jobba kvar trots att Vera larmade om att han var sexuellt närgången flera månader innan våldtäkten. Granskningen har bland annat lett till att kommunen hittat ett till våldtäktsoffer och att politikerna beslutat att införa kontroll av brottsregistret när man nyanställer. Något man gjort tidigare, men slutat med. 

Det är onekligen många dysterheter i höstens lokala nyhetsskörd. Men det är också journalistikens viktigaste uppgift: att rikta ljuset mot det som inte fungerar i samhället, belysa det och på så sätt bidra till bättring. Det är dock inte det enda vi ska syssla med. Ett samhälle består ju av så mycket annat. Därför har vi i höst till exempel även bevakat flera välbesökta evenemang som den nya Homecoming-festivalen, Antikrundan i Botan och Kulturnatten. För att inte tala om våra många direktrapporter från Sirius matcher som, när de infaller på hemmaplan, börjar få karaktären av familjefest. Vid har även berättat om hur flera av oss som är i yrkeslivet, precis som översättaren Charlotte Sjögren, nu behöver förhålla oss till AI och hur arbetsgivare som energiföretaget Turn Energy inför obligatorisk träning på arbetstid för att minska stress och öka produktivitet. 

Vad vill jag då säga med denna text? Jo, att det händer mycket i Uppsala och Uppland och att UNT jobbar för att skildra både det tunga och det upplyftande. Men framförallt vill jag rikta ett tack till er som läser. Det är både roligt och hedrande att ni finner UNT nyttig. För det är så vi tolkar den starka publikutveckling vi har. 

UNT har det senaste året ökat sin digitala dagsräckvidd med 50 procent. UNT:s sajt når i genomsnitt 132 000 personer en genomsnittlig dag, visar en ny undersökning från Orvesto. Även papperstidningens räckvidd har ökat. Det gör att vår nettoräckvidd är 180 000 personer en genomsnittlig dag. Det är ett fint betyg och visar att lokal journalistik står sig, även i en tid då mycket annat kräver vår uppmärksamhet.

Så funkar Orvesto

Enligt undersökningsföretaget Orvesto når UNT följande räckvidd en genomsnittlig dag: 
Papperstidningen: 100 000 personer (ökning med 10 000 jämfört med för ett år sedan) 
UNT.se: 132 000 (ökning med 44 000 jämfört med för ett år sedan) 
Total nettoräckvidd (sajt & print): 180 000 (ökning med 38 000 jämfört med för ett år sedan) 
Räckvidden för papperstidningar bygger Orvesto på svar från cirka 45 000 slumpmässigt utvalda personer per år. Räckvidden för sajter mäts genom att följa en representativ panels digitala beteende via mobil, dator eller surfplatta. Panelen består av cirka 20 000 svenska internetanvändare mellan 16-80 år.