Mina döttrar vill inte ha elbil. De vill behålla vår gamla etanolbil från 2003. Den går på sista versen men de vill hellre köpa ytterligare en begagnad etanolbil än en elbil om vår gamla Ford Focus helt enkelt skulle braka ihop. Varför detta vurmande för etanolbilen, nu när elbilsboomen är här på allvar? Svensk etanol har visserligen 95 procent klimatnytta, så ur klimatsynpunkt är det ett bra alternativ, men under 2020 kommer det ut drygt 200 nya laddbara modeller. De finns nu för alla möjliga smaker och behov.
Samhället står sannolikt inför ett teknikskifte som liknar det när vi övergav skrivmaskinen till förmån för datorn. Ja, det var ju en del som inte riktigt trodde på det teknikskiftet då heller, till exempel dominanten på skrivmaskinsmarknaden Facit, som sedan gick i konkurs. I Norge är redan varannan ny bil en laddbar bil. Prognosen från branschorganisationen för fordonstillverkare i Sverige, Bil Sweden, visar att 80 procent av alla nya bilar kommer att vara laddbara bilar 2030. Då snackar vi i princip bara rena elbilar. Bil Sweden tror att laddhybriderna, de som idag går 3-5 mil på el och resten på bensin, blir en kortvarig brygga på vägen till rena elbilar. Inte så konstigt, det är ju dyrare med två motorer än med en. Men laddhybriden kan vara smart om man kör som folk kör mest, dvs att 65 procent av de körda milen är resorna under 5 mil.
Okej! Elefanten i rummet är ju framställningen av själva batterierna. Hur miljövänliga är de egentligen? Svaret i korthet: Inte speciellt…idag.
Men utvecklingspotentialen är gigantisk. Den nya batterifabriken i Skellefteå är ett stort kliv i hållbar riktning. Med fossilfri el i ledningarna och med mål om 50 procent cirkulation av gamla batterier kan de leda och påverka utvecklingen globalt. Och vi är bara i början av batteriernas utveckling. Forskare på Chalmers har visat att det nu finns teknik för att kunna cirkulera 95 procent av batteriernas kobolt och litium. Om det lyckas kommer batterierna snurra lika bra som dagens aluminumburkar, vilka inte sågs som så miljövänliga när de kom.
Men ska vi klara att ställa om hela världens fordonsflotta kommer vi att behöva alla drivmedel som inte är fossila. Biogas och etanol liksom biodiesel som för övrigt redan idag kan tankas rent i de flesta dieselbilar i form av HVO.
Det bästa bilvalet idag om jag ska vara helt ärlig är biogasbilen. Men över tid kommer elbilen att köra om eftersom den är så mycket mer energieffektiv. 70 procent av bränslet du tankar i en bil med förbränningsmotor utnyttjas inte utan går till spillo. Sånt slöseri är inte hållbart. Elbilen är mycket mer energieffektiv med låga milkostnader,och snart inte dyrare att köpa än en dieselbil. Då kommer ketchupeffekten!
Jag säger allt detta men mina döttrar vill ändå behålla etanolbilen. De vill helt enkelt kunna växla och göra handbromsvändningar på is.
Handbromsvändning borde väl gå att få till med en elbil, men att lära sig växla blir svårare. De får se till att ta körkort i år så kan vi kanske komma loss med en elbil nästa år.
Lillbrorsan vill ha elbil direkt, växla tror han inte att han behöver lära sig.
Men egentligen borde vi inte äga bil alls. Den kommer ju sannolikt att stå still 95 procent av tiden. Snacka om resursslöseri. Ett sätt är ju att göra bilen tillgänglig för andra att hyra genom appen ”snappcar”. Det kan ju vara en bra början. Nästa bil efter elbilen blir i bästa fall ingen bil alls utan ett mobilitetskort som funkar på alla transportlösningar. Då lägger vi verkligen in en högre växel.