Plastbaguetten – och den minimala kundupplevelsen

Konsumenten Jacke Sjödin svarar ärligt om sin kundupplevelse efter att ha inköpt en plastbaguette på nätet.

Jacke Sjödin

Jacke Sjödin

Foto: Michaela Hasanovic/UNT

Krönika2023-10-22 09:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man lever i den privata teater- och showvärlden så shoppar man en hel del varor på nätet. Det kan vara små skojiga lösnäsor, lustiga hattar, flinthättor och dekorationsbaguetter av plast. (Fast flinthätta var länge sen jag behövda shoppa, om jag ska vara ärlig.) Och exakt VARJE gång en dekorationsbaguette har levererats till min dörr så får jag omedelbums ett mejl eller sms med samma fråga: 

"Hur upplevde du leveransen av din dekorationsbaguette?"

Frågan är absolut obegriplig. Helt enkelt för att en leverans av en plastbaguette inte är en upplevelse över huvud taget. 

Vi går till SAOL och slår upp ordet UPPLEVELSE. (Det står strax efter ”uppletning” och strax före ”upplivningsförsök”.)

Förklaring: ”Erfarenhet ofta av särsk. givande slag

Låt mej då lugnt och fint förklara för allehanda nätfirmor och leverantörer och kundklubbar och dess kommunikationsstrateger och konsumtionskonsulter att erfarenheten av ett plastbaguetteköp och dess leverans absolut aldrig någonsin är av ett särsk. givande slag. 

Det är för tusan hakar bara en plastbaguetteleverans!!!

Men trots det så bombarderas man med personliga brev som doftar kärlek och rosor och livslång vänskap där dom försöker få mej att tro att jag är viktigt för dom och att min åsikt är värdefull…

”Vi på baguetteleveranscentralen strävar ständigt efter att bli bättre. Därför skulle vi uppskatta om du tog dig tid att svara på några frågor om hur du upplevde leveransen av din plastbaguette.”

Svar: Och jag skulle uppskatta om ni strök den tid det tar för er att fråga mej om min upplevelse, eftersom den helt enkelt inte existerar.

”Din åsikt är viktig för oss. Hur stor är sannolikheten att du skulle rekommendera plastbaguettköp från oss till någon du känner utifrån din upplevelse av ditt senaste köp?”

Svar: Jo, det kan jag berätta för er. Den är exakt NOLL procent. Eftersom livet är på tok för kort för att rekommendera dom jag känner att köpa sina plastbaguetter hos er! (Och eftersom jag för övrigt inte känner en enda dj-vel utöver mej själv som köper plastbaguetter!!!)

Kort sagt: 

  1. Jag har inte haft någon upplevelse.
  2. Det är per definition ingen upplevelse att köpa en plastbaguette.
  3. Låt mej vara ifred.

Mvh Jacke Sjödin.

Hur upplevde du kåseriet? Mejla gärna dina åsikter till hem@jackesjodin.se