Tänkte att jag skulle tjäna lite pengar genom att få koll på min ekonomi. Kul grej, trots att jag med fasa minns mitt senaste försök till samtal med banken. Fastnade i en telefonkö i en timme utan att komma fram.
Den här gången börjar jag med att jämföra försäkringsbolagens premier. Genom att byta bilförsäkring tjänar jag ett par tusenlappar per år. Hem- och olycksfallsförsäkringarna verkar däremot ligga på rätt nivå.
Sen hittar jag en helt onödig försäkring – måste ha tackat ja i ett förvirrat ögonblick.
Går in på bolagets hemsida och fyller i kontaktformuläret. Ser för mitt inre hur sköna hundralappar stannar på mitt konto.
Men nej! Ingenting händer när jag trycker på skickaknappen. Inte ens när jag hamrar på den som en galning.
Ringer till försäkringsbolaget. Hamnar i telefonkö. ”Du har plats 25”, meddelar en entonig röst.
3 minuter senare har jag avancerat till 22.
6 minuter senare meddelar rösten att jag är nummer 18.
Så håller det på. Var tredje minut dyker rösten upp och jag åldras av tristess.
Efter 24 minuter öppnas paradiset. Han som svarar heter Adam och han avslutar försäkringen.
Nästa uppdrag är att ta bort en inkomstförsäkring hos facket. Jag fyller i försäkringsbolagets formulär och skickar. ”Hoppsan, du är utloggad. Försök igen”, får jag till svar.
Sagt och gjort. Nästa svar är att jag ska vända mig till a-kassan.
Ringer dit.
”Alla handläggare är upptagna”, svarar den förinspelade rösten.
Samma meddelande ekar i luren varje minut. Jag vill kasta mobilen men besinnar mig.
Efter fem minuter är tålamodet slut. Trycker på 1 vilket innebär att jag lämnar kön för att de ska ringa upp.
Inget händer.
Och jag är gisslan. Kan ju inte ringa till någon annan med risk att missa samtalet som jag väntar på.
Men ingen ringer tillbaka. Inte på hela eftermiddagen. Och inte någon annan dag heller. Och jag har slutat hoppas.
Mejlar i stället till fackets kansli om försäkringen. Får svar. Får två till och med, från olika personer. Men vad hjälper det? De skriver att försäkringen är obligatorisk.
Känner mig lite sliten. Det kostar på att vara vuxen. Tar ett djupt andetag och en kaka med choklad.
Puh! Har ett bankkonto som borde avslutas. Använder bankens chatt för att slippa telefonkön. Får svar från roboten som uppmanar mig att ringa banken.
Nej, vill jag skrika. Ge mig service! Hur har vi kunnat acceptera alla nedskärningar av anställda som kan svara på frågor?