Klimatmålen är tuffa - men det finns planer!

Måste man gå i kloster och sluta konsumera helt för att ha en hållbar livsstil? Svaret är nej, skriver Svante Axelsson.

Svante Axelsson.

Svante Axelsson.

Foto: TT/UNT

Krönika2020-05-30 08:58
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Häromdagen gick jag in på WWF:s Klimatkollen för att se hur hållbar min livsstil är. Resultatet var katastrofalt men inte helt överraskande. Det skulle krävas tre jordklot om alla levde som jag.

Hur är det möjligt att leva hållbart när jag, som ändå försöker leva klimatsmart, ändå inte kommer i närheten? Måste man gå i kloster och ha totalt köpstopp för att bli klimatgodkänd? Svaret är nej! 

Trots allt tal om den ökade konsumtionen har genomsnittssvenskens konsumtionsbaserade utsläpp faktiskt minskat med 17 procent jämfört med 2008. Och då är också utsläppen från importerade varor medräknade. Det är positivt att trenden är minskande men det är långt kvar till en acceptabel nivå. Idag släpper svensken i genomsnitt ut 9 ton per person och år och vi ska ned under 1 ton så fort som möjligt. 

Ny teknik och förändrat beteende gör att utsläppen minskar. Att glödlampan har förbjudits och ersatts av ledlampan och att oljepannan är utkastad gör det klimatsmarta livet lättare. Elbilens snabba intåg kommer att sänka utsläppen ännu mer, men redan i dag kan vi njuta av att cykla, åka mer kollektivt, tågluffa (inte just nu dock) och äta mindre kött, vilket är bra för både hälsan, plånboken och klimatet.

Det leder en bit på vägen men räcker inte för komma ner på nivåer som kan anses hållbara. Att leva fossilfritt i en värld som fortfarande domineras av olja och kol är i praktiken omöjligt. För att nå dit måste produktionssystem och infrastruktur förändras. 

En del av våra höga utsläppssiffror per person beror på att de länder som vi importerar varor ifrån har kolkraft i sina elledningar, vilket gör att allt vi köper från dessa länder höjer våra personliga utsläpp i kalkylen. En enkel räkneövning visat att våra utsläpp per person kommer att sjunka från till 9 till 6 ton då alla länder som vi handlar med har gått över fossilfri energi, vilket de måste göra om världen ska uppnå FN:s klimatmål. 

Men det räcker ju inte. Alla byggnader och vägar måste byggas fossilfritt, cementen måste vara klimatneutral och allt stål behöver vara fossilfritt liksom bilarnas, lastbilarna och flygets bränsle. När detta är fixat kommer det bli lättare att leva fossilfritt. Det kan låta som en avlägsen framtid men glädjande nog finns redan 21 industrifärdplaner som visar hur det ska gå till samtidigt. 

Men blir det inte hiskeligt dyrt för vanligt folk? Ja, flyget kommer nog att bli dyrare till en början men ett roligt räkneexempel från Chalmers visar hur ökade produktionskostnader på många områden knappt märks hos konsumenten. När fossilfritt stål finns på marknaden om några år räknar man med att det kan bli cirka 25 procent dyrare att producera men kostnadsökningen för den som köper en bil med fossilfritt stål motsvarar på sin höjd två vinterdäck. På liknande sätt blir klimatneutral cement är cirka 60 procent dyrare men påverkar bara kostnaden för ett helt bostadshus med några promille. 

Så att leva helt fossilfri i en nära framtid tror jag egentligen inte kommer att vara så svårt. Om vi som konsumenter fortsätter att göra aktiva val och politikerna i världen skapar förutsättningarna. Andra miljöproblem som också måste lösas kan visa sig svårare. 

Den handlingskraft som världen nu visar i kampen mot corona ger hopp, även om det också blir tydligt att stänga ned ekonomin inte är det som krävs för att begränsa klimatförändringen.

Faktum kvarstår. Vi har bara ett klot!