Vi har valt lärkträ för att slippa använda impregnerat virke. Lärkträ är extra tåligt mot röta på grund av att en stor andel av trät innehåller mycket hård kärnved. Även om lärkträ är cirka 30 procent dyrare per kvadratmeter påverkar det bara priset på hela offerten med några få procent. En insikt som faktiskt har bäring på hela omställningen till ett fossilfritt samhälle. Det som är dyrt för producenten av råvaror behöver inte leda till särskilt mycket större utgifter för oss konsumenter.
När det kommer till klimatpåverkan från husrenoveringar brukar cementen i den betong som används stå för en stor del. Med hjälp av bland annat koldioxidinfångning ska klimatneutral cement börja produceras i Slite på Gotland runt 2030. Koldioxidinfångning är kostsamt och den klimatneutrala cementen kommer att vara cirka 60 procent dyrare att tillverka, men det kommer bara att fördyra en ny fastighet med mindre än en procent eftersom cementkostnaden utgör så liten del av priset. Eftersom vi trots allt inte vill vänta till 2030 innan altanen är klar var det tur att vi inte behövde några betongplintar till just detta bygge.
Mönstret att dyrare råvarukostnader bara påverkar konsumentpriset marginellt gäller många produkter; allt från kläder till mobiltelefoner. Det kostar mer att producera textilier och metaller utan fossila koldioxidutsläpp men det höjer bara priserna med cirka 1-2 procent. Detsamma gäller för produkter som ska tillverkas av det fossilfria stålet från SSAB i Luleå och H2green Steel i Boden. Det kan vara svårt att tro att någon vill köpa stål som förväntas bli cirka 25 procent dyrare men om du kommer vilja köpa en personbil med fossilfritt stål blir det max två vinterdäck dyrare. Det är alltså inte kostnaderna för slutkonsumenter som är problemet utan snarare hur stålbolagen ska kunna konkurrera på en världsmarknad där konkurrenternas ”fossila stål” är billigare.
För att komma runt det problemet utvecklas nu nya affärskoncept. Till exempel har lastbilskoncernen Volvo redan lovat att köpa det något dyrare fossilfria stålet från SSAB eftersom de tror att deras kunder i sin tur är villiga att betala det lilla extra för mervärdet det ger lastbilen. På samma sätt har det helt nystartade H2Green Steel redan knutit upp Volkswagen och Scania som givit garantier om att köpa en viss del av deras fossilfria stål - innan de ens har fått i gång fabriken.
När de stora globala företagen har bestämt sig att bli fossilfria i hela värdekedjan skapas nya marknader för dem som kan leverera lösningar. Jag tror personligen att den internationella sjöfarten kommer att öppna upp nya gröna sjöfartsrutter till Kina som då går på helt förnybara drivmedel i form av till exempel metanol, ammoniak eller vätgas. Mycket dyrare drivmedel som alltså inte kommer att märkas alls på priset när du köper dina löpardojor.
Kanske kan vi lösa upp den infekterade skogsdebatten med dessa nya glasögon. Att ta ökad hänsyn till skogens värde för rekreation och biologisk mångfald ökar ibland kostnaderna för producenterna så att virket och kartongerna blir dyrare men eftersom hållbarhet ger produkterna ett billigt mervärde för konsumenten kommer fler och fler skogsindustrier som är kopplade till helt gröna värdekedjor sannolikt att stärka sin konkurrenskraft.
Riktigt så enkelt är det kanske inte men principen om att utveckla gröna värdekedjor gör det extra lätt att njuta av mervärdet av en ny lärkträaltan.