Hot och våld mot lärare är allas ansvar

Lärare ska inte behöva utsättas för hot eller våld av sina elever. Ändå händer det på landets skolor. Här krävs ett djupare arbete, skriver Neda Ameli.

En trygg skolgång med närvarande lärare betyder mycket för ett barns utveckling och framtid. Men i dag får inte alla lärare rätt förutsättningar för att göra ett riktigt bra jobb, skriver Neda Ameli.

En trygg skolgång med närvarande lärare betyder mycket för ett barns utveckling och framtid. Men i dag får inte alla lärare rätt förutsättningar för att göra ett riktigt bra jobb, skriver Neda Ameli.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Krönika2022-01-21 20:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att en del yrken kan innebär hot och våld för den anställda är tyvärr ett faktum. Men som lärare ska man inte behöva utsättas för vare sig hot eller våld. Men tyvärr sker detta ute på skolor i landet. Det är allvar och jag hoppas man nu till det kommande valet satsar ännu mer på skolans framtid.  

Det här är ett ämne som jag och mina kollegor ofta pratar om på lunchen. Skolans vikt i samhället och hur bärande den är för barnets utveckling och framtid. Att man som barn får en trygg skolmiljö med närvarande lärare är nämligen inte självklart.  

I ett nytt forskningsprojekt ska Göteborgs universitet ta reda på vad elevers hot och våld mot lärare beror på. Enligt en undersökning från Lärarförbundet där man frågat drygt 1000 lärare från fritidshem och förskoleklass till sexan hade tre av fyra upplevt hotfulla situationer av elever under det senaste året. Jag minnas tillbaka till min skoltid och jag förstår inte hur en del lärare ens orkade att ta sig till arbetet. Det fick ta emot svordomar, fick skolmaterial kastade på sig och tog risken att stå i vägen i slagsmål mellan elever.

För mig som i dag kan sakna skolan betydde lärarna mycket. Det var tack vare min svensklärares extra uppmärksamhet som vi förstod att jag hade lätt dyslexi i gymnasiet. Det var tack vare min samhällslärare som jag valde att utöka mina studier i samhällsprogrammen. Eller tack vare min lärare i SO och NO som jag aldrig ville missa en lektion. Alla lärares mål är att vara närvarande. Men som vi alla vet behövs rätt förutsättningar.

Vems ansvar är skolmiljön och att både lärare och elever får arbeta utifrån rätt förutsättningar? Inte minst nu i en tuffare tid med en fortsatt pandemi där många arbetsplatser står utan vikarier, utarbetade lärare och där många blir tvungen att antingen ställa in lektionerna eller köra lektionerna digitalt. Skolan står inför många utmaningar skolan, inte minst lärarna som tampas med underbemanning och för många arbetsuppgifter i relation till sina arbetstimmar. Sedan ska du på det bli kallad för fitta och riskera att inte bara psykiskt bli attackerad utan även fysiskt? När jag via mina sociala medier frågade om ämnet var 68% medvetna av problemet. När jag sedan frågade vad de trodde våldet och hotet i skolan kunde bero på var det flesta svaren; ”dålig uppfostran hemifrån, psykisk ohälsa, diagnoser som inte arbetas med och bristen på respekt.” Jag håller med på alla punkter.  

Det saknas ett djupare arbete inifrån skolan, men också utanför. Hej säger jag till dig som förälder. Hur ofta pratar du med ditt barn om hens skoldag och vad som hänt och sagts? Vet barnet hur den får uppföra sig i skolan och finns det respekt i hemmet? Jag tror att dessa saker hamnar i skymundan i en stressig vardag, men också att man som förälder tar det för givet. Barnets skolgång hör nämligen enligt mig ihop med vad som händer sedan. I många av de utsatta områdena där barnens frånvaro i skolan är markant och lärarnas frånvaro likaså har man sett att det finns ett samband mellan skolgången och barnets framtid. Du som förälder har ett stort ansvar när det kommer till uppfostran och närvaro. Du som lärare har också ett ansvar i att leda eleverna och skapa struktur. Men sedan landar vi i det självklara – att lärarna måste få arbeta på en arbetsplats fri från våld och hot till att börja med.