Få saker är så uppiggande som att se den där bilen som just körde om i 180 knyck i timmen, stå stilla några kilometer längre fram. Bredvid vägen – stoppad av polisen. Det har hänt mig en gång och jag blir glad av blotta tanken. Tror jag vinkade lite fjantigt när jag körde förbi.
Få människor retar upp mig så mycket som de som klagar på polisens fartkontroller. De gör det i insändare, debattartiklar, i radioprogram där de får gnälla eller i kommentatorsfälten på sociala medier. Det är oftast män med en attityd som om de vet bäst. De uttalar sig tvärsäkert, till exempel kan de skriva att just på den korta 50-sträckan gör fartkontroller ingen nytta. Hur vet de det? Eller så uppmanar de polisen att prioritera kontroll av cyklister framför bilister.
Trots att de vet en hel del verkar de så okunniga om att ökad hastighet ökar risken för olyckor. Mycket forskning bevisar det. Här är ett enkelt exempel: Vid en hastighet på 30 km/tim hinner man stanna för ett människa inom 12 meters avstånd. Kör man i stället 50 km/tim kommer man att kollidera med samma person eftersom man inte ens hunnit börja bromsa.
Ett annan sak som de alltid ger sken av är att bilister har bråttom. Men den som kör 20 km/tim ”fortare” vinner cirka 4 sekunder per kilometer, enligt NTF. Alltså mindre än en minut per mil.
Ett vanligt argument är att fler kommer bryta mot lagen om tillåtna farten sänks. Men nej. Det finns ingen hastighet som är naturligt rätt för våra gasfötter. Och alla kan förändra sitt beteende. Men det är nog lättare för den som förstår varför den ska lätta på gasen.
Vi som är reportrar på UNT ringer regelbundet till polis och räddningstjänst för att få veta vad som har hänt. Och det som hänt är oftast inte skjutningar, knivbråk eller misshandel. Det är trafikolyckor. Jag har aldrig jobbat en helg utan att det har hänt flera trafikolyckor och det är skrämmande.
År 2020 dog 221 personer i trafiken i Sverige. Hur många som skadades verkar inte vara registrerat ännu men året innan skakades 1 951 personer svårt och 15 221 lindrigt. Många människor har fått sina liv förstörda.
100 liv per år skulle vi spara om alla höll hastigheten, enligt NTF:s beräkningar. Men det är nog en fåfäng förhoppning i dagsläget. 80 procent av bilister tycker att just de kör bättre än medelbilisten. Samma överdrivna självbild ligger nog bakom alla tvärsäkra åsikter. Endast 6 procent av bilister tycker att de kör sämre än medelföraren.