För oss som har ungdomar i Ärskurs 3 pÄ gymnasiet Àr gymnasiearbetet ett hett tema kring matbordet. Dottern skriver om hÄllbarhet inom modeindustrin, vilket fÄr mina tankar att gÄ i spinn efter tvÄ Är i mjukisbyxor. Nu lÀngtar vi vÀl alla efter lite nytt i garderoben? Modeindustrin Àr, tro det eller ej, en viktig bransch för naturvetare och rekryterar sÄvÀl civilingenjörer som disputerade kemister och materialvetare.
Jag kan se tre huvuddrivkrafter bakom utvecklingen av avancerad materialteknologi för klÀdindustrin. TvÄ handlar om just hÄllbarhet. Den första Àr strÀvan efter att hitta hÄllbara material och produktionsprocesser. Bomull kommer inte att vara huvudrÄvaran för klÀder framöver. Bomullsodling krÀver enorma mÀngder vatten och vÀldigt mycket otrevliga kemikalier, och dessutom behöver jordens vÀxande befolkning odlingsytorna till mat.
Den andra drivkraften Àr att lÄta klÀder driva hÄllbarhet inom andra omrÄden: Till exempel för att minska energiförbrukningen vid luftkonditionering. PÄ engelska kallas detta Personal Thermal Management och handlar om att skapa klÀder som slÀpper genom vÀrmestrÄlningen frÄn vÄra kroppar sÄ att man tolererar högre inomhustemperaturer i varma klimat.
Bara i USA anvÀnds lika mycket energi pÄ luftkonditionering som hela Afrikas totala energiförbrukning, och energimÀngden vi anvÀnder för luftkonditionering förvÀntas 33-dubblas inom de nÀrmaste 80 Ären. Detta Àr bÄde en följd av ökat levnadsstandard i varma omrÄden i Afrika, Indien och Kina och pÄ grund av den globala uppvÀrmningen.
Genom att göra nanometer-smÄ tunnlar i samma material som anvÀnds i plastpÄsar för grönsaker kan man skapa ett tyg som ser ut och kÀnns som bomull och som kyler huden med upp till 4 grader. Om man stÄr ut med 4 grader högre inomhustemperatur Àn normalt kan man spara upp till 45 procent av den energi vi lÀgger pÄ just luftkonditionering. PlastpÄsematerialet kan göras av sockerrör som suger upp koldioxid frÄn atmosfÀren nÀr de vÀxer, och (jag tÀnkte nÀstan skriva sim sala bim!) bÄde energibesparingsklÀder och omvÀnd vÀxthuseffekt skapas!
Den tredje drivkraften Ă€r kanske den som kĂ€nns mest spĂ€nnande och kittlande och jag kallar den âFĂR-ATT-VI-KAN-drivkraftenâ. Oerhört mĂ„nga projekt tar sikte pĂ„ att ge klĂ€der en helt ny funktion bara för att det Ă€r möjligt rent tekniskt, och jag tycker att dessa kan jĂ€mföras med det Steve Jobs gjorde nĂ€r han utvecklade Iphonen. PĂ„ frĂ„gan om ifall de hade gjort en kundundersökning för att ta reda pĂ„ vad folk ville ha, svarade han att folk inte hade en aning om vad de ville ha â de visste inte vad som var möjligt. Med Iphonen visade han vad som var möjligt och skapade dĂ€refter vĂ„rt behov av smarttelefoner.
PÄ samma sÀtt ser jag att mode- och textilbranschen kommer att utvecklas de nÀrmaste Ären, tack vara det som blir möjligt med hjÀlp av ny materialteknologi. Innan jag kan köpa coola byxor som kan glittra pÄ fest och samtidigt ladda mina hörlurar, bör jag nog försöka handla second hand för att glÀdja bÄde dottern och planeten.