Facebook behåller sin extremt starka dominans över svenskarnas informationsflöden. När Internetstiftelsen i Sverige nyligen släppte de senaste siffrorna om internetanvändningen, såg det ut ungefär som man hade kunnat förvänta sig. I stort sett alla använder Facebook – 70 procent av internetanvändarna har aktiva konton. Men den mest intressanta utvecklingen i sociala medie-världen handlar inte om Facebook. Att tjänsten fortfarande ökar beror på att allt fler äldre upptäcker den, vilket maskerar det faktum att allt fler yngre väljer Instagram och Snapchat. Totalt har 40 procent Instagram-konton. Men ju längre ned i åldrarna man kommer, desto flitigare används tjänsten. Av dagens 12-15-åringar använder 85 procent Instagram någon gång och bland flickorna i samma åldersgrupp besöker hela 83 procent den dagligen. Även äldre använder Instagram, om än i mindre utsträckning. Så är inte fallet med Snapchat, som på kort tid etablerat sig som den primära chatt- och bildtjänsten för unga tonåringar. Här finner vi i stort sett ingen över 40, vilket gör användandet mycket mer spännande om man är intresserad av hur internetkulturen kommer att påverka oss framöver.
Vad är det då Instagram och Snapchat handlar om? Kanske är svaret något så enkelt som bilder och intimitet. Vilket kan sättas i kontrast till text och offentlighet i en ”äldre” kommunikation. Intimiteten i att skildra i sitt liv i bilder är väldigt stark. Så stark att beteendet fortfarande framstår som störande – se den alltjämt pågående diskussionen om vitsen med att ta bilder på sin mat eller på sig själv framför badrumsspegeln. På Snapchat försvinner bilderna efter ett visst antal sekunder. Det finns en stark realtidskänsla – ett tydligt NU – i kommunikationen, som är oåterkalleligt. Antingen tittar du i de sekunder som bilden visas, eller så är ögonblicket förlorat. Det är uppenbart att det oavsett motivet vilar en intimitet i den utvaldhet som Snapchat erbjuder. Men det intima handlar också om att användarna bygger en egen samtals- och uppförandekultur som få vuxna har inblick i. När större delen av vuxenvärlden finns på Facebook är det också helt logiskt att de yngre dras till rum som de uppfattar som sina egna.
Facebookkulturen har på mindre än åtta år haft stor påverkan på hur människor beter sig och relaterar till varandra, hur vi bygger nya sorters nätverk, samt om vad vi pratar. På bra och dåliga sätt. På vilket sätt kommer den allra yngsta sociala medie-kulturen påverka ett bredare beteende framöver? Det är den mest spännande frågan som döljer sig bakom siffrorna. Och som alltid tror jag att vi får vara beredda på att bli förvånade.