"Det blev inte ett endaste impulsköp"

När jag cyklade till jobbet häromdagen mötte jag en pappa på cykel. Med rufsigt hår gled han fram som ett tecken i tiden.

Lotta Frithiof ser tydliga tecken i tiden.

Lotta Frithiof ser tydliga tecken i tiden.

Foto: Tomas Lundin/TT

Krönika2019-11-03 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inte på en gammal damcykel från 1930-talet som jag, nej, nej han hade en elcykel såklart - med en rejält stor låda framtill. I lådan satt två små barn, de såg ut som pojkar, den ena skrek, den andra var tyst och intill stack ett lurvigt hundhuvud upp.

När ekipaget passerat kunde jag inte släppa bilden och fantasin tog över. Troligen var pappan på väg till ett dagis för att lämna barnen och till ett annat för att lämna in hunden innan han susande vidare till sitt jobb. När han blivit ensam på cykeln flög det genom hans huvud att han borde mobilbanta för att få mera tid över till familjen.

Kan det bli mera 2019?

Tankar på att använda mobilen mindre delar han med många svenskar nu när vi möjligen nått ”peak mobil”. I år har vi ju fått veta att hela 95 procent av befolkningen använder internet. Men bara en fjärdedel tycker att deras tid på sociala medier är meningsfull. Allt enligt Internetstiftelsens stora undersökning: ”Svenskarna och internet”.

I den står också att vi delar andras innehåll i sociala medier allt mindre. Och att sociala medier inte längre ökar i användning. Facebooks tillväxt tycks till och med ha stannat av och möjligen ser forskarna en nedåtgående trend. De uttrycker sig lite luddigt på den punkten men så är det väl i ett tidigt skede innan en otippad förändring är befäst.

Kanske det är mera 2019?

Och när pappan som nu skulle få oceaner av tid över genom att inte använda mobilen så ofta på fritiden, ja då kunde han ju ta en sväng på elskotern istället. För att utnyttja tiden så effektivt som möjligt skulle han svänga förbi återvinningen och lämna ifrån sig en påse med gamla sladdar och glödlampor som hans sambo hade sorterat ut. Hon som inspirerats av den japanska städgurun Marie Kondo. 

När det stora möbelvaruhuset nu låg så nära, passade han på att åka dit för att köpa den där smarta högtalaren som han längtat efter. Fast han var inte ensam om att ha sett den reklamen. Produkten var slut. 

Då valde han radikalt nog att vända och ta genvägarna tillbaka för att slippa vandra igenom hela varuhuset. När han kom till självbetjäningskassorna skulle han fråga var han kunde gå ut utan att betala. Han hade inte plockat på sig minsta grej, inte spenderat 600 kronor på servetter, en ny kniv, stearinljus och feta kaktusar i stabbiga plastförpackningar. Inte ett enda impulsköp och det var första gången. 

Så 2019! 

Men snart är årtiondet över och ett nytt oskrivet börjar. Kommer vi fortsätta trampa elcykel, latåka skoter, lägga vår dyrbara tid på meningslösheter och följa en städguru som ber oss slänga allt som inte glittrar. Det ska bli kul att få veta.