2021 var året då vi kastades mellan hopp och förtvivlan

Lotta Frithiof har kikat bakåt och hittat lite fint, lite fult och ett år vi sent ska glömma – 2021 var som en känslomässig centrifug.

Plötsligt kunde vi gå på konsert igen, skriver Lotta Frithiof. Här en bild från Parksnäckan.

Plötsligt kunde vi gå på konsert igen, skriver Lotta Frithiof. Här en bild från Parksnäckan.

Foto: UNT arkiv

Krönika2021-12-26 15:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi var många som kallade 2020 för ett riktigt skitår. På grund av pandemin, såklart. Även folk som inte brukade svära sa faktiskt så. Men det var då det; 2021 har en helt annan karaktär. Vi kastades runt mellan hopp och förtvivlan.

Årets hjälp: Sjuåriga Arvid lyckades dra in den ofattbara summan av 1,5 miljoner kronor genom att åka lite längdåkning några kvällar. Just det hände i årets Musikhjälpen. Enormt många öppnade sina plånböcker när de såg glada Arvid med rosiga kinder i skidspåret. Kanske var det för kontrasten som de kände vilket bra land vi bor i och hur privilegierade många av oss är. Innan hade de sett jämngamla barn som inte log men arbetade hårt 24/7 för att försörja sina familjer. Musikhjälpen väckte känslor och drog in 54 miljoner för att barn i världen inte ska arbeta utan få gå i skolan. 

Årets chock: Under våren träffade jag en antivaxxare i kön utanför gymmet. Han berättade att pandemin inte fanns. Den var bara en konspiration, sa han. Jag blev tyst. Sedan dess har antivaxxare blivit irriterande vardagsmat som dyker upp lite varstans. Jag skulle vilja avfärda dem som idioter men tänker att det är bättre att lyssna. Ju mer man förstår av hur motståndaren tänker, desto möjligare blir de att bemöta.

Årets överraskning: "Den moderna mannen” är en podd av Sebastian Martinsson och Simon Lindström. De vill sudda ut machokulturen, och få män att visa känslor och gråta. ”Det mjuka är det bästa”, säger de i första avsnittet. Sebastian och Simon är årets deltagande män i programmet ”Bachelor” där de skulle hitta kärleken. I upplägget ingick att de skulle vara rivaler för att skapa dramatik. Men de blev supergoda vänner istället. Med sin anti-machoattityd förändrade de programmet som fick mycket fler tittare än i fjol. Män som visar känslor bådar gott för framtiden.

Årets glädjefnatt: Efter att ha fikat utomhus i kylan i månader och nästan frusit ihjäl var friheten efter två vaccinationer magisk. Under sommaren kunde vi umgås, gå på konsert till exempel i Parksnäckan och möta artister som njöt av att ha livepublik igen. Den känslan… 

Årets tårar: När artisten Moonica Mac tolkade Ainbusk Singers gamla dänga ”Jag mötte Lassie” skrev hon om texten. Den handlade om alla slagna kvinnor och Lassie kom att symbolisera kvinnojourerna som räddar dem. Moonicas sårbara stämma ihop med Janice, Sara Parkman och Vilma Flood var så berörande. Jag kunde inte stoppa tårarna. De bara rann.