Kritik mot "oproffsig" larmoperatör

Larmoperatören bröt ett nödsamtal då en son ville få en ambulans att köra sin sjuka far till Akademiska. Nu får operatören kritik av Inspektionen för vård och omsorg.

1 april 2014 14:15

Enligt sonen, som har anmält operatören, ringde han efter ambulans åt sin 76-årige far som låg medvetslös i badrummet i hemmet i Knivsta i februari i fjol.

"Vid larmsamtalet övergick dock larmoperatören till att ställa flera ovidkommande frågor om min fars symptom", skriver sonen i sin anmälan.

En hätsk ordväxling uppstod mellan larmoperatören och sonen – som resulterade i att operatören avslutade samtalet och att sonen själv fick köra sin far till Akademiska sjukhuset.

"Hans kroppstemperatur uppmättes till 34 grader och hade fortsatt smärta i buken samt nytillkommen ryggvärk och nackstelhet. Han fördes nu på bår direkt in till akutrummet", skriver sonen om när de kom fram till Akademiska.

Operatören beklagar att hon handlade som hon gjorde och medger att hon inte skulle ha låtit sig bli provocerad.

"Samtidigt så tror operatören att hon trodde att inringaren skulle återkomma om ett verkligt ambulansbehov kvarstod", skriver IVO i sin utredning.

Enligt IVO agerade operatören oproffsigt. Hon har heller inte "försäkrat sig om allvarlighetsgraden i patientens medicinska status och därför inte kan undgå kritik", skriver inspektionen.

Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Robin Alvarsson