Webben fungerade inte vid vattenläckan

Uppsala2013-11-17 06:26
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Erik Torstensson 17/11

Erik Torstensson har synpunkter på hur kommunen handlade i samband med en vattenläcka i Örsundsbro den 5 november. Vi kan inte annat än be om ursäkt för att vi inte kunde informera som vi hade velat. Till stor del berodde det på att kommunens webbplats var ur funktion. Vi uppdaterade sedan webbplatsen vid tre tillfällen på kvällen.

När kommunens webbplats var ur funktion nyttjade vi lokalradion och Enköpings-Postens facebooksida. Vi tittar nu på vilka resurser som kan användas för att driva en egen officiell facebooksida.

Kommunen har en krisplan som träder i kraft oavsett tid på dygnet eller veckodag. Vid den aktuella krisen samverkade den centrala kommunikationsavdelningen med teknikförvaltningen.

Vi på teknikförvaltningen gör ingen skillnad på om det är Örsundsbro eller centrala Enköping när något inträffar. Vi hade flera ”killar” ute hela natten för att åtgärda läckan. De gjorde ett mycket bra arbete trots mörker, lera och besvärlig terräng att leta i. Det är lätt att glömma bort det när andra delar inte fungerar – som i det här fallet när vi inte hade tillgång till nödvändiga informationskanaler.