Vi försöker fråga vad kunden har i säcken

Under de senaste åren har vi arbetat mycket med att utveckla våra återvinningscentraler. Bland annat arbetar personalen i dag väldigt aktivt med att informera och hjälpa våra kunder vid sorteringen av avfall för att säkerställa att avfallet blir rätt sorterat.

Uppsala2015-03-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just brännbart är en fraktion där det ofta hamnar avfall som egentligen ska slängas någon annanstans för att vi ska kunna återvinna på bästa möjliga sätt. Vi vet att en av de viktigaste källorna till felsorteringar är avfall i sopsäckar som inte är tillräckligt väl sorterat, därför försöker vi nu att fråga våra kunder vad det är för avfall i de säckar där det inte går att se att allt är rätt sorterat.

Mängden avfall som lämnats till återvinningscentralerna har ökat. Däremot har mängden brännbart avfall i Uppsala minskat med cirka 12­­–13 procent (cirka 800 ton) på bara ett år, just på grund av att delar av det som tidigare slängdes i brännbart nu återvinns på rätt sätt och kan komma till största möjliga miljönytta.

Slutligen vill jag beklaga att du upplevt besöket på återvinningscentralen på ett otrevligt sätt, vår vilja är bara att sorteringen av avfall ska bli så bra som möjligt.