Vi är väl medvetna om att Fyrisån är en historisk farled som betyder mycket för Uppsala och livet här. Det är viktigt för oss att, i ett långsiktigt perspektiv, värna ån och sjöfarten. Samtidigt behöver vi skapa förutsättningar för trafikanter och gående att röra sig över Fyrisån.
I takt med att staden växer och Uppsalaborna blir fler behöver vi bygga fler broar för att flödet över ån ska fungera. Det är inte rimligt att de som bor i Ulleråker ska behöva bege sig hela vägen till Flottsund, eller till centrala Uppsala, för att ta sig från den ena sidan av ån till den andra. Vid byggen av broar vill vi så långt möjligt tillmötesgå de behov som både sjöfarten, gående, cyklande och motortrafikanter har.
Vi förstår att det väcker frågor när det verkar som att ett bygge drar ut på tiden. Men till exempel visade sig bygget av den nya Flottsundsbron vara mer komplext än vi först trodde. Det har inneburit en del påfrestningar för de som använder ån och bron.
Vi tror emellertid att de allra flesta förstår att kommunen måste tillgodose olika gruppers behov och inte kan ta hänsyn till enbart ett trafikslag. I ett så här stort projekt förutsätter vi att alla är beredda att kompromissa och visa förståelse för de behov som andra har. Sjöfarten har kunnat använda Fyrisån, om än i mindre utsträckning än när en fast bro finns på plats, samtidigt som bilister, gående och cyklister kunnat använda bron på andra tider. Helt säkert gläder det många att veta att vi håller både tidplan och budget. Den 22 april inviger vi en ny, fin och modern bro i Flottsund.
Under året ska vi börja med fjärrstyrning av samtliga broar och Sveriges Geografiska Undersökningar har visat att Fyrisån inte har slammat igen. Vi har även gjort provtagningar som ger en god bild av att Fyrisån mår bra. Vad gäller förslaget att gräva ner Fyrisån vill jag framhålla att de båtar som trafikerar Fyrisån har minimal påverkan på om ån växer igen eller inte. Eftersom det är en farled så är vi ålagda att hålla den öppen, oavsett yrkestrafik eller inte. Vad gäller Fyrisåns djup så sköter den sig själv och håller muddrade djuprännan fri, i och med att sediment transporteras ut i Ekoln när flödet i ån ökar när det regnar och vid snösmältning.