SJUKVÅRD. Jag är upprörd över det bemötande mina gamla föräldrar och jag har fått av vården i samband med att vi skulle boka tid för en hälsokontroll.
Mina föräldrar ska ut på en längre resa och vill inför den kontrollera att de är friska. Den 3 september var de på sin vårdcentral i Gränby centrum. Där blev de erbjudna en tid först den 5 oktober.
Jag ringde till Årsta vårdcentral, som hör ihop med Gränby vårdcentral, morgonen därpå. Trots att sköterskan hade datorn framför sig kunde hon inte se vad det fanns för lediga tider. Hon ville skicka ut en kallelse. Jag avböjde detta och sade att jag vill veta när mina föräldrar kan få komma. ^
Jag påpekade också att det inte var nödvändigt att de fick just sin husläkare, utan en läkare som var först tillgänglig. Hon svarade att de hade fått tre nya läkare. Det lät lovande. Vi kom fram till att jag skulle bli uppringd när hon hade ”hittat” en tid.
Trots att mobilen låg bredvid mig hela dagen fick jag inget samtal. Det gick fram en signal vid lunchtid, när jag svarade var det ingen där men på displayen stod det ”dolt nummer”. Jag förstod varifrån samtalet kom och ringde direkt tillbaka till Årsta. Jag fick börja om i telefonsvararen med att lämna alla uppgifter. Efter en kvart blir jag uppringd av en annan sköterska som ”inte vill lägga sig i”. Och jag kunde inte få tala med den sköterska som hade försökt att ringa mig för en liten stund sedan.
På eftermiddagen när jag satt i ett annat samtal pep det i min lur. Jag hade fått ett meddelande från Årsta att de nu hade hittat en tid till mina föräldrar och att de skulle ringa igen. Men det gjorde de inte.
Nästa dag ringde jag åter till Årstas telefonsvarare. Jag bad att de skulle ringa upp mig för att tala om vilket datum som gällde. Sent på eftermiddagen ringde sköterskan och sade att mina föräldrar hade fått en tid den 18 oktober!
Då trodde jag inte längre att vi var i Sverige år 2012.
Jag protesterade och hon sade att deras husläkare var så uppbokad. Jag förklarar en gång till att det inte alls behöver vara deras husläkare, och påminde att hon tidigare har sagt att de har fått tre nya läkare. Jag var nöjd med en tid hos någon av dem. Men ”nu var de också fullbokade”.
Sköterskan skulle säga till husläkaren att ringa mig, vilket han inte har gjort.
Om det rör akuta fall måste vårdcentralerna erbjuda sina patienter vård samma dag, annars går vårdcentralen miste om pengar från landstinget. Det finns också en regel om att man ska få vård inom sju dagar för vissa problem. Men om man är gammal och bara vill träffa sin läkare för konsultation, hamnar man sist i kön.
Är det detta system som leder till att vårdcentralerna inte törs boka in vanliga besök för att man vill gardera sig med tider till akuta fall?
Man kan vända sig till vilken vårdcentral man vill, man behöver inte söka vård där man är listad. Men efter att ha ringt till några vårdcentraler inser jag att väntetiden är lång överallt och att vissa vårdcentraler struntar i denna allmänna regel. En sköterska hänvisade mig till ett privat alternativ. Det skulle kosta 1 400 kronor per person för den minsta hälsoundersökningen.
Jag vill ha ett svar från landstingsrådet i Uppsala Erik Welman (M) på frågan om det är tänkt att man ska få vänta drygt sex veckor på att få träffa en läkare. Min svärmor i Visby ringde sin vårdcentral på en måndag och fick komma på hälsokontroll på fredagen samma vecka.
Susanne Allard
Uppsala