Replik på insändare om städning på Akademiska sjukhuset i UNT 11/6.
I inlägget görs en skillnad mellan vård- och omsorg (vårdpersonal) och städning (städutbildad personal).
Hur skall jag som patient kunna påverka båda dessa? Har vårdpersonalen någon arbetsledande roll (”befälsrätt”) gentemot städpersonalen? Och om det brister med städningen? Om städpersonalen inte gör sitt jobb? Ska sjuksköterskan då vända sig till klinikledningen, som vänder sig till beställarenheten, som vänder sig till entreprenören, som vänder sig till den egna personalen? Eller kanske rent av till en underentreprenör.
Är det för övrigt så att det finns ett medicinskt ansvar i städföretagets åtagande? Brister i städningen kan ju medföra infektioner. Är det något som regleras direkt mellan patient och städföretag? Har jag som patient överhuvudtaget rätt att kräva något av en entreprenör? Jag skulle inte tro det.
Vilken myndighet finns i så fall som kontrollerar kvaliteten på den saken? Eller finns det bara ett civilrättsligt åtagande mellan landsting och entreprenör, som även det kan vara begränsat på grund av slarvigt genomförda upphandlingar?
Jag förstår att man med hjälp av vitesparagrafer och annat i efterhand kan rätta till saker, men det hjälper ju inte patienten i det akuta läget.
Det vore bra om sjukhusledningen ett tydligt sätt klargjorde vem som verkligen ansvarar för vad i förhållande till patients väl och ve.