Asko Lakso skriver att Helsingfors utvecklar nya spårvagnar, anpassade efter stadens förutsättningar. Det är glädjande att nordiska städer, ofta med miljöpartistisk ledning, satsar på detta trafikslag. Jag arbetar för att Uppsala ska vara näst i tur. Spårväg i Uppsala skulle ge oss en snabb, bekväm och kapacitetsstark kollektivtrafik. Dessutom skulle det knyta ihop staden samt skapa förutsättning för ökad service i stadsdelarna och kollektivtrafiknära bostadsbyggande.
Självklart innebär spårväg en relativt hög investeringskostnad och vi är beroende av statlig medfinansiering. Regeringen har genom stadsmiljöavtalen öppnat för denna möjlighet.
Företrädare för Centerpartiet brukar, senast i UNT 29/1, förespråka ”eldrivna superbussar”. Det låter bra, men det är knappast billigt. En utredning från Stockholms läns landstings visade nyligen att kostnaden för sådana system snabbt kan rusa iväg och bli fullt jämförbar med dem i spårväg.
Det är både realistiskt och nödvändigt att Uppsala följer i Helsingfors fotspår och satsar på modern spårtrafik och hållbar stadsutveckling.