Ulleråker för cyklister

Foto:

Uppsala2014-01-16 10:11
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utbyggnad Ulleråker ska nu byggas ut med många nya bostäder. Vi i Cykelfrämjandet hoppas att det byggs en långsiktigt hållbar stadsdel där bilen inte behöver användas för transporter inom tätorten. Det måste finnas ett klimatperspektiv i alla nya exploateringar. En åtgärd för att minska klimatpåverkan är att börja förverkliga kommunens mål och policyer om att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafiken framför biltrafiken.

Ulleråker ligger centralt i staden endast cirka tre kilometer från Resecentrum, vilket är ett idealt cykelavstånd för pendling. Det är viktigt att det blir bra cykelvägar till åns cykelstråk in till Svandammen och över Kungsängsleden via Polacksbacken in till alla institutioner och centrum. Med en ny Vindbro blir det en fin cykelväg österut. Med en cykelväg längs Sävjaån, som Anders Lindgren föreslog (UNT 3/1), kommer man via Kuggebro snabbt till och från Sävja.

Vi vill också ha en bra kollektivtrafik till och från Ulleråker så att de som inte har möjlighet att cykla kan åka klimatsmart.

Det är förvånande att kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt vid presskonferensen säger att utbyggnaden av Ulleråker gör det nödvändigt att bygga broar över Fyrisån vid södra Ulltuna. Ulleråker ligger faktiskt alldeles intill Kungsängsleden för den som nödgas ta bilen.

Tyvärr finns bilen som första val för transporter kvar på många politikers agendor: en relikt från 1960-talet. Det måste bli en ändring på detta om vi ska nå våra klimatmål. Cykeln är det mest hållbara transportmedlet i tätorter. Den genererar inga klimatgaser, luftföroreningar eller buller, men bidrar till att förbättra folkhälsan.