UL-resor löjligt dyra

I grunden är jag positivt inställd till kollektivtrafik. Det finns vinster att göra när det gäller miljö och resursanvändning. Det borde också finnas vinster att göra för den enskilde. Tyvärr fungerar det inte så. Inte i Uppsala med UL:s biljettpriser.

Dyrare. Buss är för dyrt, jämfört med bil, skriver Nisse Lovén.

Dyrare. Buss är för dyrt, jämfört med bil, skriver Nisse Lovén.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2016-02-05 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har man inte någon egen bil tjänar man på att åka kollektivt med UL. Alltså förutsatt att alternativet är att köpa en bil.

Är det dock så att man har sådana transportbehov att man har tillgång till bil väljer mellan att ta bilen och att åka buss med UL är det tyvärr så att bussen är dyrare än bilen.

Jag vill se en djupare diskussion om kostnaderna för kollektivtrafiken över huvud taget. Vår kollektivtrafik är uppåt väggarna för dyr.

Det finns säkert fördelar med att ha stora fina bussar med bekväma stoppade säten. Det kanske finns anledning att bara köpa in stora eller ännu större (dubbeldäckare) fordon. Men. Det finns billigare bussar.

Jag vet inte om det bara är de stora fina bussarna som är orsaken men min uppfattning är att biljettpriserna med UL är väldigt mycket för höga.

Ett litet exempel: En resa för två vuxna från centrala Uppsala till släktingarna i Vänge kostar 4 x 54 kronor det vill säga 216 kronor tur och retur. (Spontanresa med UL-appen, utan reskassa).

Bilen har fasta kostnader vare sig man kör den eller inte. De rörliga kostnader som tillkommer då den används är en bråkdel av vad bussen kostar. För samma pengar som bussen i exemplet kostar får jag 15 liter bensin. Det räcker till att köra hela familjen tur och retur till Vänge minst fyra gånger.

Tur och retur för tvåpersoner med UL kostar alltså mer än fyra gånger så mycket som tur och retur för två till fem personer med bil.

Man kan ha invändningar mot sättet att räkna men för mig är det en realitet. Bilens fasta kostnader har jag vare sig jag använder den eller åker buss.

Jag kan jämföra med hur det är att åka kollektivt i andra länder.

Jag har varit i Italien, på Sicilien, och åkt med lokala bussar. En biljett som gäller runt hela stan i 90 minuter kostade förra året 1 euro (under 10 kronor). Busslinjenätet är praktiskt och väl fungerande.

Liknande gäller när man åker lokala bussar i Turkiet. I det område i Turkiet jag besöker varje år är det väldigt smidigt att åka med de lokala bussarna, både inom staden och till grannstäderna. Man kör täta turer med små bussar. Biljettpriset är mellan fem och tolv kronor.

Jämfört med andra länder är det löjligt dyrt att resa med UL. Så länge prissättningen är som den är kommer jag inte åka buss med UL om jag inte absolut måste.

Läs mer om