Trafikverket bestämmer över tidtabellen

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2016-09-08 09:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidtabellsläggning för tåg är, till skillnad från buss, väldigt styrd av övrig trafik. Därför är det mycket svårare att förändra och anpassa tidtabeller till den egna tågtrafikens optimala lösningar. Trafikverket har den överblick som behövs över den totala tågtrafiken och beslutar därför om tidtabellerna.

Givetvis har UL och andra trafikoperatörer ett stort ansvar att bidra med kloka förslag. Men besluten om tågtidtabellerna fattas av Trafikverket.

I dag är det trafikstörningar som ofta gör att bytesmarginalen blir kort mellan Upptåget och SL-pendeln. Det händer också att det avgående tåget i Uppsala inte kan invänta ett försenat ankommande tåg.

När det avgående tåget inte inväntar ett försenat tåg finns det i regel två orsaker: En försenad avgång kommer att störa annan tågtrafik eller brister i kommunikationen mellan tågbolagen. I det senare fallet för UL en ständig dialog med tågbolagen där UL betonar vikten av att förseningar meddelas till det andra bolaget.

Grundproblemet som insändarskribenten pekar på, att bytesmarginalen är för kort, kan tidigast lösas om ett drygt år när dubbelspåret i Gamla Uppsala är klart. Det tidtabellsförslag som UL arbetar med för perioden som börjar i december 2017 har 9 minuters marginal för byte i Uppsala.

Detta i kombination med att järnvägsarbetet i Gamla Uppsala är avslutat och dubbelspår finns för hela Upptågets sträcka gör att den stress och osäkerhet som tågbytet medför i dag ska minska eller vara helt eliminerad.