Trafik på cyklandes och gåendes villkor

Byggbart? Ulleråker, strax norr om Vindbron.

Byggbart? Ulleråker, strax norr om Vindbron.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2015-09-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Roger Wesslander 25/8.

Att en stor del av Uppsalas centrala delar ligger på eller i närheten av Uppsalaåsen som dessutom är vår vattentäkt är en utmaning. Inte minst när kommunen nu prövar möjligheten att bygga fler bostäder med tillhörande kommersiell och offentlig service i Ulleråker. En stadsplanering och en lång rad åtgärder till skydd för grundvattnet är därför absolut nödvändigt.

Programförslaget för Ulleråker som nu är ute på samråd bygger på att resor med kollektivtrafik, cykel eller till fots ska prioriteras. Det ska vara enkelt att resa utan bil. Det är en övergripande strategi för hela staden, inte minst av utrymmesskäl, men i Ulleråker är det en tvingande nödvändighet med hänsyn till dricksvattnet i Uppsala­åsen.

Eftersom vi planerar och bygger en stad för alla ska givetvis all bebyggelse kunna nås med bil men i Ulleråker får det ske på de cyklandes och gåendes villkor. Varutransporter, räddningsfordon, färdtjänst och avfallstransporter kommer att fungera som vanligt.

För att minska behovet att ta sig in i området med lastbil kommer Ulleråkers nya centrum och merparten av den kommersiella och offentliga servicen att placeras utanför det känsliga området ur dricksvattenssynpunkt. Det är även här i närheten av stadsdelens entréer mot Dag Hammarskjölds väg som parkeringshusen kommer att placeras.