Trådbussar ger också vinster

Maria Gardfjell undviker fakta och realiteter.

Uppsala2014-09-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Miljövinster som minskade­ utsläpp, lägre bränslekostnader och så vidare bokförs som något unikt för spårvagnslösningen. Ungefär samma vinster får man i ett tråd/hybrid­buss-system, till lägre investering och med högre driftsäkerhet, men det förtigs helt.

Farhågan om konflikter mellan spårvagn och cyklister­ avfärdas svepande. Det jag skrev var att cykling i samma körfält som spårvägsspår är olämpligt. Det är inte trams Maria Gard­fjell, ut och pröva praktiskt i verkligheten.

Cyklar man längs med spårvägsspåret är det väldigt lätt att råka cykla ner i rälsrännan, vilket ofelbart leder till att man ramlar efter­ bara någon meter.

Trafik­slagen spårvagn och cykel bör definitivt separeras­ i olika körfält, vilket ställer krav på flera körfält/utrymme.