Häromveckan skulle jag gå till tandläkaren med mitt barn. Jag jobbar som lärare och hade tagit ledigt från jobbet för att kunna genomföra besöket hos tandhygienisten. Det är naturligtvis viktigt och Folktandvården fyller en viktigt funktion. Tidigare besök har jag varit tvungen att avboka då mitt barn har blivit sjuk den aktuella dagen. Av hänsyn till personal och andra vårdtagare på Folktandvården har vi avbokat på grund av sjukdom. Ett par dagar senare erhöll jag en faktura på 300 kronor för uteblivet besök, trots att jag ringde på morgonen och berättade att min dotter var sjuk.
På morgonen när vi skulle gå till tandläkaren fick jag ett meddelande från Folktandvården om att tandhygienisten var sjuk, och att besöket därmed var inställt. Jag ringde därför Folktandvården och undrade hur jag kunde bära mig åt för att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst då jag redan ansökt om ledigt och skolan bokat en vikarie som ersättare. Bemötande jag fick var synnerligen otrevligt och receptionisten verkade närmast irriterad och förnärmad över att jag hade mage att ens ställa en sådan fråga.
Det blir för mig väldigt märkligt att Folktandvården applicerar olika tillämpningsregler mot patienter kontra egna anställda, är jag eller mitt barn sjukt behöver vi betala om vi lämnar sent återbud – men inte Folktandvården om de blir sjuka. Än märkligare blir det när läkarbesök som ställs in med kort varsel ersätts av sjukhuset. För mig slår det inte särskilt hårt ekonomiskt, men för egenföretagare kan de ekonomiska konsekvenserna bli stora. Det är hög tid för Folktandvården att sluta med dubbla måttstockar och ersätta sina patienter vid sena återbud.
Tandläkaren borde bli skyldig mig pengar
Missar man en tandläkartid kostar det 300 kronor. Men när tandläkaren blev sjuk och insändarskribenten hade tagit ledig från sitt jobb för att kunna ta sitt barn dit – gäller inte samma regel.
När insändarskribenten skulle ta sitt barn till tandläkaren ställdes tiden in av Folktandvården. Då hade insändarskribenten tagit ledigt från jobbet och ordnat en vikarie, i onödan. Vem betalar för det? undrar han.
Foto: Martina Holmberg / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.