UNT skriver att modersmålsstödet ska göras om och att endast 10 av 80 pedagoger behövs. För de övriga bör kommunen som arbetsgivare visa större ansvar än att uppmana dem att söka tjänster inom förskola, språkskola och skola – om de är behöriga. Dessa modersmålspedagoger har sällan förskollärar- eller barnskötarutbildning.
Kommunen kan ta vara på deras flerspråkighet och samtidigt visa sig som en attraktiv arbetsgivare genom att underlätta för dessa medarbetare att vidareutbilda sig till förskollärare eller barnskötare.
För där har Uppsala kommun ett stort behov. Var fjärde anställd i förskolan saknar utbildning för att arbeta med barn, i andra större städer är det var sjätte.
Att anställa fler flerspråkiga pedagoger ger förskolan bättre förmåga att stödja och stimulera flerspråkiga barn att utveckla alla sina språk, precis som skollagen säger. Det är också ett sätt att ge alla barn goda förebilder – vuxna som har flera kulturella identiteter och talar flera språk, visar att det tillsammans är en rikedom.