Ta inte bort båda hållplatserna

Tyvärr innebär förslaget på stadsbussarnas nya hållplats­lägen stora försämringar för oss som bor längs med och nära Herrhagsvägen och i Västra Stenhagen norr om Stenhagens centrum.

Längre bort. Förslaget till nya hållplatser för buss 5 innebär försämringar för Stenhagsborna, skriver Delal Berivan Gemici med flera.

Längre bort. Förslaget till nya hållplatser för buss 5 innebär försämringar för Stenhagsborna, skriver Delal Berivan Gemici med flera.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-12-06 06:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UL föreslår att båda hållplatserna Kiselvägen och Småstensvägen stryks från 5:ans linje. Om det sker kommer det att bli över 800 meter mellan hållplatserna Stenhagens centrum och Herrhagens byväg till vilka alla resenärer som i dag använder dessa hållplatser hänvisas. Det innebär att många kommer att få långt mer än 400 meter till närmsta hållplats, eftersom alla inte bor längsmed vägen utan även måste gå för att komma ut till den.

Behåll åtminstone hållplatsen Kiselvägen in mot stan och antingen hållplatsen Kiselvägen eller Småstensvägen ut från stan. Att stryka båda hållplatserna samtidigt som priserna höjs kommer att leda till att färre som bor i området kommer att ta bussen och fler i stället kommer att välja bilen.

För att kompensera den eventuella tidsförlust för bussen genom denna förändring skulle man kunna flytta hållplatsen Sten­hagens centrum in mot stan till att ligga mittemot hållplatsen från stan. Byggde man en ny hållplats där skulle den ligga cirka 150–200 meter från hållplatsen Stenröset i båda riktningarna. Hållplatsen Stenröset skulle då kunna strykas. Genom dessa åtgärder skulle man få samma antal hållplatser.

Ta inte med linje 5, men invånarna i närheten av Herrhagsvägen och övriga i Västra Stenhagen finge inte över 400 meter till sin närmaste hållplats!

Läs mer om