Åsikterna går isär när det gäller användning av dubbdäck och har gjort så under många år. Många anser att de borde förbjudas helt i stadstrafik. Detta skulle kräva stora parkeringsplatser i stadens ytterområden och lämpligen anslutningsbussar eller annat alternativt färdmedel för vidare transport till centrum för dem, som trots allt behöver dubbade vinterdäck till och från staden.
Ett totalförbud mot dubbdäck är uteslutet, eftersom det finns hur många exempel på och bevis för, att de är helt nödvändiga på moddiga och isbelagda vägbanor. Frågan står och faller med miljöaspekter på den luft, som vi andas in innehållande hälsofarliga partiklar från gruskatt för bilister med dubbdäck. Om beslutet skulle bli ja till en sådan skatt, så uppstår genast många frågor, hur detta ska hanteras rent praktiskt.
Ska varje bil med tillstånd att framföras försedd med dubbdäck ha ett skattekvitto på vindrutan, som bevis på att skatten är betald? Och vad händer, om man inte betalt och hur kontrolleras det? Hur markeras gränsövergångarna mellan tillåten och otillåten trafikled?
Ja det finns säkert ett antal ytterligare frågor, som kan resas. Men vad blir rättvisan i detta system i relation till olika bilisters körvanor. De som bor centralt har minst problem. Man promenerar eller cyklar och tar bara bilen, när man ska lämna staden.
Värst blir det för personer, som bor i stadens ytterområden ja kanske till och med utanför på landsbygden. På mindre smala och krokiga vägar och dessutom hala vintertid ska man ta sig till och från jobbet eller när man behöver handla. Dubbdäcken behövs i de allra flesta fall på större delen av denna resa. Man kan ju inte ha skiftstationer för däckbyte mellan zoner för att klara hela färdsträckan.
Jag vet inte vad politikerna och beslutsfattarna har för argumentationskrav vid sina bedömningar för slutligt beslutsfattande, men jag själv tycker det verkar, som att tvingas välja mellan pest och kolera.
Helst ser jag, att beslutet blir nej till ett införande av en dubbdäcksskatt och är glad, att jag själv inte behöver fatta beslutet.