Detta innebär att Trafikverket har initierat ett arbete att utreda brister, behov och funktioner för gång- och cykeltrafikanter att ta sig mellan viktiga målpunkter på ett säkert sätt.
Detta arbete är nyligen påbörjat och arbetsgruppen i Uppsala kommun kartlägger behov och brister i området samt vilka aktörer som det kan bli aktuellt att ha dialog med. Därefter kommer åtgärder att prövas. Åtgärdsvalsstudien kommer att resultera i ett antal rekommenderade åtgärder. Studien planeras avslutas under försommaren 2017.
Åtgärdsvalsstudien avgränsas till området runt Vreta Ytternäs/Bodarna. Uppsala kommun driver även en egen process med att förbättra cykelmöjligheterna till Hammarskog och just nu arbetas det med att anlägga ett rekreationscykelstråk till Hammarskog.
Uppsala kommun har som ambition att främja förbättrad cykelinfrastruktur på kommunens landsbygd, ett mål som bland annat är utpekat i 57-punktslistan för att bli Sveriges bästa cykelstad. Eftersom Uppsala kommun inte är markägare eller väghållare på flera platser där förbättrad cykelinfrastruktur är efterfrågad har vi tät dialog med Trafikverket och Regionförbundet i Uppsala län och deltar som part i olika arbeten, exempelvis åtgärdsvalsstudier för Uppsala Näs och riksväg 282 för sträckan mellan Uppsala och Almunge.