Spårbunden trafik för färre olyckor

Monorails. Färre olyckor och bättre framkomlighet med spårbunden kollektivtrafik i luften, anser insändarskribenten. Bilden är från Bombay i Indien.

Monorails. Färre olyckor och bättre framkomlighet med spårbunden kollektivtrafik i luften, anser insändarskribenten. Bilden är från Bombay i Indien.

Foto: Rajanish Kakade

Uppsala2016-05-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vägbundna spårvagnar som planerats i Uppsala kan ju vara ett pittoreskt inslag i miljön. Men det lär knappast förbättra miljön och olycksstatistiken. Genom att de konkurrerar med övrig trafik om utrymme minskar framkomligheten för andra fordon och gående och olycksriskerna ökar.

Varför kan man inte använda sig av moderna trafik­lösningar som man gör i andra storstäder? Det finns säkert en avgörande anledning till att man där bygger spårbunden trafik i luften, så kallad monorails. På det sättet minskar man olyckorna och kan öka framkomligheten för övriga trafikanter i stället.

Möjligen kan det bli något dyrare lösning, men det måste vara billigare att göra rätt från början.