Elbilar ”Japan har lösningen på snabbladdning av elbilar ... men framtidsvisionen är att kunna få ultrasnabb laddning med 250 kW effekt från laddstationen. Då krymper laddningstiden till sex minuter och kan jämföras med en vanlig tankning av bensin.” Så skrev Lars Anders Karlberg i Ny Teknik i mars 2010.
Låt oss räkna på ”framtidsvisionen” ovan. I Sverige finns i dag cirka 4,5 miljoner personbilar. Om alla dessa vore elbilar och endast en av hundra, det vill säga 45 000 bilar, samtidigt laddas med effekten 250 kW blir den nödvändiga effekten 11 250 MW, det vill säga cirka 40 procent av toppeffekten från hela vårt elnät. I dag installeras snabbladdstationer med effekten 50 kW, vilket för 45 000 elbilar skulle ge effektbehovet 2 250 MW, det vill säga 70 procent av Forsmarks alla tre reaktorer.
Räkneexemplet visar vilka krav som skulle komma att ställas på ett framtida elsystem som medger snabb laddning av ett stort antal elbilar, inte minst eftersom alla andra elbehov ska tillfredställas samtidigt. Exemplet visar också att det sannolikt är solenergi vi skulle bli tvungna att använda i stor utsträckning i elbilsamhället. Vi skulle också få nöja oss med att ladda långsammare.
Hybridbilens framtidsutsikter verkar definitivt goda.