Slå ihop färdtjänst och sjukresor

Jag är ibland tvungen att anlita färdtjänsten i Uppsala. Den fungerar urdåligt just nu.

Behöver ändras. Färdtjänst och sjukresor fungerar illa och utan logik, skriver Bengt Jacobowsky.

Behöver ändras. Färdtjänst och sjukresor fungerar illa och utan logik, skriver Bengt Jacobowsky.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Uppsala2017-02-26 06:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunens (och Landstingets) subventionerade resor är ett rent sammelsurium. Utan konsekvens, logik – eller omtanke om oss ”brukare”. Jag försöker minimera mina subventionerade resor av, faktiskt, omtanke om kommunens och landstingets ekonomi. Några exempel på orimligheter:

1. Om till exempel jag behöver åka färdtjänst kostar det 40 kronor inom sta’n. Om jag accepterar samåkning med andra resenärer, vilket jag oftast accepterar. Vill jag åka ”egen bil” kostar det 80 kronor, inte orimligt dyrt tycker jag. Samåkning, som ju egentligen är en bra, rationell, reseform, som sparar miljö och offentliga (och mina) pengar. Men praktiska, egenupplevda, erfarenheter säger att a) samåkningsbilarna hämtar sällan på utsatt tid! b) man får göra en oönskad rundresa (”Lär känna din stad”), som tar tid. Och gör att man själv inte hinner fram i tid till möten, evenemang etc. Om man beställer bil med “senast-framme-tid” funkar det oftast lite bättre.

2. Färdtjänsten får inte köra mig till/från vårdinrättningar. Då ska jag åka sjukresor. Dessa kostar 125 kronor, oavsett färdsträcka, inom stan. ”Egen bil” är det oftast inte tal om. Senast fick den stackars chauffören, trycka in tre rollatorer i sin bil. Den körningen måste ha inbringat 375 kronor till taxiföretaget, för en ”rundkörning”, i ett mycket begränsat geografiskt område! En nästan lysande affär för taxiföretaget! (Dåligt genomförd upphandling, Landstingsdirektören). Som ”bonus” för den resande får man ”gratis”den ovan beskrivna rundresan ”Lär känna din stad!”, med tidsbrist – för mig som följd!

Landsting (sjukresor) och kommun (färdtjänst), samordna er! Och åstadkom en rationell, välfungerande – och konsekvent – prislapp på era resetjänster.

Bemanna upp beställningscentralerna med kunniga och ansvarstagande personer. De flesta som jobbar där nu är välvilliga och trevliga. Men tvingas arbeta i en väldigt dåligt fungerande organisation. Med tydligen, oklara ansvarsförhållanden! Detta går ut över oss ”brukare”. Och vållar de alltid fina chaufförerna, både obehag, skäll och stress! Även de anställda på beställningscentralerna får utstå mycket ovett.

Slå till exempel ihop de två beställningscentralerna, och samordna arbetssättet, och villkoren för sjukresor och färdtjänst. Och inför likvärdiga och enhetliga taxor. Och en väl fungerande, och ansvarstagande organisation, Som till exempel meddelar i förväg, när förseningar uppstått!

Tänk på att vi resenärer är ”krävande kunder”. Med rätt till god, välfungerande service! Vi är inte ”bedjande brukare”.

Bor vi Grönköping – dit man nästan längtar nu – eller i Rikets Fjärde stad?

OBS! Gå nu inte och hyr in en dyr, oerfaren, konsult för att lösa detta. Den uppgiften klarar en klok, sunt tänkande och erfaren person inom den egna organisationen.

Läs mer om