Skrota A-traktorn och inför ungdomsbil

Väl rutet Kevin! Själv lämnade jag traktoråldern långt innan du föddes (men jag har många glada minnen av min Bedford Blitz), men kärleken till fordonsslaget består.

Uppsala2016-02-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Kevin Gravemos insändare om epa-traktorer 11/2.

A-traktorn är väldigt föråldrad. Mitt förslag är att man inför ungdomsbil som får köras av den som har mopedkort (eller ­kanske mopedkort och max sju månader gammalt intyg om två tagna körlektioner, alternativt mc-kort).

Ungdomsbilen borde få gå i 45 km/tim och ska besiktigas enligt samma intervall som personbil. Den ska också vara försedd med GPS och impulsgivarstyrd hastighetsbegränsare som är plomberad och intygad av auktoriserad verkstad. Baksätet skall vara borttaget eller plomberat. Den får ha originalutväxling (blir alltså bränslesnål).

Registrering av ungdomsbil ska vara en enkel registreringsbesiktning (som för montering av dragkrok), så även återregistrering till personbil. A-traktor kan omregistreras till ungdomsbil, då genom stor registreringsbesiktning varefter den får gå i 45km/tim och skall ha hastighetsbegränsaren.

Man kan ha en högstavikt för ungdomsbil, kanske 2,5 ton. Behåll A-traktor för behovet av dragfordon.

Dessa regler ger mer trafiksäkra, mer miljövänliga, mer ekonomiska och mer driftsäkra ungdomsbilar.

Ungdomarna är vår framtid.

Läs mer om