Ska detta kallas service?

Uppsala2015-09-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min läkare hade rekommenderat så kallad dosförskrivning av mina apoteksläkemedel. Hen hade gjort en första förskrivning för uthämtning 29/8, alltså förra lördagen. Hen valde ett av apoteken i Stenhagen, apoteket Kronan. Jag kom dit för att hämta ut, lördag runt klockan 17.05. Stängt och förbommat. Jag åkte dit söndag eftermiddag. Stängt och förbommat. Åkte dit måndag, klockan 12.30. Lunchstängt och förbommat.

Har vi hamnat i medeltiden? Jag har nu, med mycken möda (jag är delvis handikappad), tagit mig dit tre gånger (!) med färdtjänst. Tre så kallade ”bomresor”. Tre resor tur och retur, mycken möda och tji resultat. Uttröttad, 240 kronor fattigare (för färdtjänstresorna), utan min medicin – och urförbannad.

Det är säkert inte den trevliga personalens fel. Det är troligen Apotekskedjan Kronans interna rutiner som inte tar hänsyn till kundernas legitima – och legalt reglerade – behov av tillgänglighet.

Att driva apotek innebar förr en skydlighet (och en rättighet). Men den så kallade apoteksreformen har lett till att sådana här missfunktioner tillåts uppstå. Ostraffat.

”Straffet” för apoteket är att jag själv byter exempelvis till Ica-ägda Apoteket Hjärtat. Sorry Kronan, vi ses aldrig mer.

Läs mer om