Replik på insändare 31/8.
Det var ett väntat svar, utan överraskningar. Dels sparar man in 50 ton papper, dels satsar man främst på digital information i appar (och motsvarande).
Att man sparar 50 ton papper är svårt att invända mot, det är naturligtvis vettigt. Men 50 ton papper i en stad av Uppsalas storlek är trots allt inte så mycket. Inte om man jämför med all den reklam man får i brevlådan via sin UNT, i de lösa bilagorna från Mediamarkt, XXL, Ica med flera. Det är säkert minst 50 ton per gång, två–tre gånger i veckan!
Pensionärer har sällan så många appar, om de ens har någon smartphone. Med tanke på de försämringar i färdtjänsten som kommunen genomfört den sista tiden så är de i större utsträckning än tidigare hänvisade till busstrafiken för att kunna komma utanför hemmet.
Jag är inte särskilt förtjust i reklam, men om den kan få andra positiva effekter än bara ”mera shopping” så får man väl acceptera den. Skulle man inte kunna ha de här busstidtabellerna reklamfinansierade ungefär på samma sätt som i reklamfinansierade telefonkataloger? Eller varför inte skicka en ”passning” till UNT, de är ju ofta med och sponsrar verksamhet i kommunen på ett mycket positivt sätt, de kanske kan bidra med något?